חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שאלות ותשובות בנוגע לשותפות בעסקים

כחברה שמלווה הרבה מאוד יזמים שרוצים לפתוח עסק, רבים מהם שפונים אלינו, הם יזמים שותפים.

לפעמים גם פונים אלינו אנשים שרוצים לצרף שותף או מתלבטים אם כדאי לצרף שותף. השאלה שאנו תמיד שואלים היא למה אתם מכניסים שותף ומה הערך המוסף שלו?

זה יכול להיות מסיבה כספית, זה יכול להיות מהיכרות רב שנתית שיש לכם עם האדם אותו אתם רוצים להכניס שותף, זה יכול להיות חלוקה בעבודה או שאתם משלימים אחד את השני, לכן ריכזנו עבורכם הרבה מאוד מן השאלות ששואלים אותנו אנשים שרוצים לפתוח עסק ביחד.

 

פנו אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות:

איך אני יכול לדעת האם אני צריך שותף עסקי?

כמו כל דבר, צריך להבין מהו הערך המוסף בשותף העסקי שאתם מביאים. לפעמים הצרכים שלכם מביאים אתכם לחפש שותף עסקי, צרכים מימוניים, שמישהו ישקיע איתכם כסף בעסק או שאין לכם את הכסף להשקיע כלל.

לפעמים אתם נכנסים לתחום מסוים שיש למישהו את הידע המקצועי באותו התחום שיכול להוסיף לכם.

זה כמו למשל נישואין, הזוג הנשוי צריכים לחיות ביחד ולהבין את המטלות אחד של השני. אתם צריכים להביא את הערך המוסף, ולכן לפני שאתם שוקלים אם להכניס שותף עסקי או לא, יש לבדוק קודם כל את הערך המוסף בשותפות לפני כל שיקול גם אם הוא כלכלי וגם אם כספי.

האם ביחד יש לכם כוח יותר גדול? האם ביחד יש לכם יתרון יחסי למתחרים שלכם? האם השותף משלים אתכם בעוד דברים שאינכם יכולים לעשות? או לתת מסגרת טובה יותר כדי שתוכלו לעבוד ביחד ולהביא להצלחה ולשגשוג של העסק, וברגע שאתם תענו על כל התשובות האלה בצורה חיובית שהיתרונות עולות על החסרונות, אז ניתן לשקול כן להכניס שותף עסקי כשעושים את זה צריך לעשות את זה נכון.

האם מומלץ להיכנס שותף בעסק משפחתי?

בעסקים משפחתיים יש יתרונות גדולים ויש גם חסרונות.

היתרון שהוא גם יכול להיות חיסרון זה האכפתיות, בעסק משפחתי כולם מרגישים שהעסק שייך להם ולפעמים לכולם יש רצון טוב לעשות דברים.

כשמקימים עסק משפחתי הדבר הכי חשוב בשותפות משפחתית היא שתהיה חלוקת תפקידים ברורה ומסודרת ולהקפיד על חלוקת תפקידים, וחלוקת תפקידים צריכה לחזק את החזק כלומר, מי שטוב בשיווק לתת לו לעסוק בשיווק, מי שטוב בחשבונאות שהוא יהיה אחראי על החשבונאות, מי שטוב בקניות שהוא יהיה אחראי על הקניות, ולעשות חלוקת תפקידים מסודרת.

גם קבלת החלטות בעסק המשפחתי צריך להיות במשותף, לעשות ישיבות מסודרות, לנהל את זה כמו חברה גדולה ומסודרת. זה ימנע חיכוכים עתידיים שיכולים להגיע ובדרך כלל החיכוכים מגיעים מרצון טוב, כל אחד חושב שהוא עושה את המעשה הטוב ומושך לכיוון שלו, בניגוד לכיוון שאתם בעצמכם חושבים שהוא הכיוון הנכון.

לכן, עם נהלים נכונים וחלוקת תפקידים נכונה, עם הגדרת ציפיות מלכתחילה לאן אתם רוצים להגיע? איך אתם מחלקים את העבודה ביניכם? ולעשות תוכנית עבודה מסודרת או תוכנית עסקית מסודרת, זה יעזור להגיע לשגשוג של העסק ולמנוע חיכוכים עתידיים שיכולים להיות.


במידה והשותף העסקי שלי לא מועיל, מה ניתן לעשות?

לפני שנכנסים לשותפות עסקית, צריך לעשות הסכם עם השותף ובהסכם הזה אתם צריכים לפרט את כל הציפיות שכל שותף צריך להביא לעסק.

אם למשל החלטתם שאתם לוקחים על עצמכם לטפל בנושא של הכספים והשותף לקח על עצמו לטפל בנושא של השיווק  ואתם רואים שהדברים לא עובדים, אז אחת הטעויות הגדולות היא שמחכים הרבה זמן.

כשעושים נהלים מסודרים ועושים ישיבות מסודרות אחת לשבוע או אחת לכמה ימים, יושבים ביחד השותפים ומטפלים בבעיה שהיא עדיין קטנה, ואם לא מטפלים בבעיה שעדיין קטנה מגיעים למצב ששואלים את השאלה הזו: "מה עושים אם אחד השותפים לא מועיל?".

לכן, חוזרים להסכם שעשיתם ביחד ובהסכם אתם מפרטים מלכתחילה מה קורה במקרה שאתם רוצים להיפרד, מה מגיע לכל שותף, מה מנגנון של הפרידה, והחלוקה הכספית של הפרידה שלכם, כשיש את זה מסודר אז גם השותף וגם אתם יודעים מלכתחילה איך אתם יכולים חלילה לפרק את החבילה.



האם אני צריך לפתוח חשבון עסקי משותף?

שמנהלים עסק משותף, יש כמה סוגים של שותפויות:

  • שותפות בחברה – החשבון של החברה בע"מ, זכויות החתימה יכולה להיות של שניכם.
  • עסק בשותפות – כשלכל אחד יש עוסק מורשה, והשותפות בעוסק מורשה משותף לשניכם.

מומלץ תמיד שגם אתם וגם שותפיכם תהיו מורשה חתימה בחברה, בעסק או בבנק, כי זה יכול למנוע חיכוכים עתידיים.  כשמקבלים החלטות ביחד יש שקיפות יותר גדולה וזה מונע הרבה מאוד חילוקי דעות.

לכן מומלץ בצורה חד משמעית כן לפתוח חשבון משותף, עם יחידת רווח משותפת ועם זכויות חתימה משותפות, שתהיה שקיפות בין שני הצדדים.


פנו אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות:

איך אוכל לדעת האם השותף מתאים לי?

לפני שנכנסים לשותפות זה כמו נישואים, איך אפשר לדעת אם האישה היא הנכונה או הגבר הוא הנכון?

להכיר את היתרונות של השותף, להכיר גם את החסרונות של השותף, להבין מה הערך המוסף, לעשות הסכם לפני כן, ועם הרבה שיחות והסכם מסודר אפשר להגיע למסקנה האם בעצם השותף רואה את החזון כמו שאתם רואים את החזון של העסק? האם השותף מבין את מחויבות העבודה בתוך העסק כמו שאתם מבינים?

ככל שתשאלו את השותף יותר שאלות או שהשותף ישאל אתכם ותדעו לשאול את השאלות הנכונות, יהיה לכם קל יותר לקבל את ההחלטה האם הוא השותף המתאים.

אבל טיפ נוסף, הוא לא צריך להיות בדיוק כמוכם, שותף טוב הוא שותף שמשלים אתכם ונותן משהו שאין לכם, שני אנשים שעושים את אותו תפקיד זה פחות טוב.

תמיד לבחור שותף שמשלים אתכם, לבחור שותף שמלכתחילה הגדרתם את התפקיד בצורה מסודרת, וברגע שאתם רואים את הכול עין בעין, יהיה לכם קל יותר לקבל החלטה נבונה.

איך מתחלק הרווח במידה והשותף העסקי רוצה לעזוב?

במידה והשותף העסקי רוצה לעזוב, צריך להבין באיזה סיטואציה אתם בעסק כלומר, אם פתחתם עסק ועוד לא התחלתם לעבוד או שאתם כבר עובדים, האם יש לכם מלאי או התחייבויות בבנק.

אז אם יש לכם הסכם עם השותף, בהסכם העלתם על כתב לגבי מה קורה במידה ואחד השותפים עוזב, אז אתם כבר יודעים את התשובה.

אבל במידה ולא, אז יש הרבה אנשים שעושים הערכות שווי, גם אנחנו פה כחברה של ייעוץ עסקי, יש אצלנו משפטנים וכלכלנים שיודעים לעשות הערכות שווי והערכות שווי די מסודרות.

הערכת שווי לוקחת את כל ההוצאות שלכם, את כל ההתחייבויות שלכם, את כל ההכנסות שלכם, הרווחיות, כסף שהושקע מכל אחד מהשותפים, ואז מגיעים לחלוקה שיכולה להתקבל על שני הצדדים.


האם צריך הסכם שותפות או שאנחנו יכולים לסמוך אחד על השני?

התשובה היא חד משמעית הסכם שותפות, כשיש הסכם שותפות, השותפות תיארך הרבה יותר זמן או עד אין סוף.

כשאין הסכם שותפות, כל שותף יכול לפרש את הדברים אחרת, כל אחד חושב שהשני התכוון למשהו אחר או שחלוקת התפקידים לא באמת הייתה ברורה.

לכן כשעושים הסכם שותפות, צריך להגדיר את התפקידים של כל אחד, את המחויבות של כל אחד לעסק, את רמת ההשקעה גם ברמה הפיננסית וגם רמת ההשקעה שלכם בתוך העסק וברגע שיש הגדרה מסודרת אז קל יותר להבין את הכול.


מה הם היתרונות בהקמת עסק עם שותף?

יש הרבה יתרונות בהקמת עסק עם שותף:

  • חלוקת עבודה – יש מישהו שעזר לכם וביחד אתם יכולים לקבל החלטות טובות יותר.
  • מחויבות – יש מישהו שהוא מחויב כמוכם בעסק, זה עסק שלו והוא רוצה להצליח בדיוק כמוכם וכך אתם מדרבנים אחד את השני.
  • חלוקת אחריות – אתם מחלקים את הסיכון, לפעמים כשפותחים עסק חדש או כשקונים עסק, רמת הסיכון יכולה להיות גבוהה ואתם מפחדים לקחת על עצמכם את כל הסיכון הזה, כשאתם עם שותף, רמת הסיכון מתחלקת, רמת האחריות מתחלקת ויש עוד כוח נוסף שיכול לעזור לכם להצליח ולשגשג.

 


מה הם החסרונות בהקמת עסק עם שותף?

אתם לא רק אדון לעצמכם, כשיש שותף אתם צריכים גם לתת דין וחשבון צריך להתנהל בשקיפות מלאה, גם קבלת ההחלטות היא משותפת בדרך כלל, וגם חלוקת הרווחים משותפת.

ולכן כשעובדים עם שותף, צריך להבין מלכתחילה כמה השקעות יש לכם ולהבין מהתחלה שהרווחים שלכם יתחלקו ביניכם.

אבל, כפי שציינו בתשובה הקודמת יש לזה גם את היתרונות שזה חלוקה באחריות, עזר לכם ועוד כוח לעסק על מנת לקדם אותו.

איך אדע שאני מוסיף שותף לעסק מהסיבות הנכונות?

לפני שאתם בוחנים מה טוב בשבילכם,

האם לשותף שאתם מביאים לעסק יש ערך מוסף?

האם יש לו קשרים?

האם הוא איש מכירות שיכול להגדיל את המכירות?

האם הוא איש שירות?

האם יש לו ידע מקצועי שיכול לקחת את העסק שלו קדימה?

וברגע שאתם מכינים טבלה עם כל היתרונות והחסרונות ואתם רואים שבאמת לשותף יש יתרון יחסי ויש בו דברים שהוא יכול להוסיף לעסק אז שווה לשקול את זה.

בלי שום קשר, כדי שתהיה שותפות מסודרת תעשו הסכם שותפות ביחד, תעשו חלוקת תפקידים מסודרת, התאמת ציפיות של כל אחד.


פנו אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות:

איך מחלקים אחריות בין השותפים?

התשובה היא מאוד ברורה, נהלי עבודה. כל עסק על אחת כמה וכמה כשיש שותפים, צריך שיהיו נוהלי עבודה ובנוהלי העבודה נכנסים לרזולוציות מאוד קטנות.

למשל: מי פותח את העסק בבוקר,מי מדליק את המזגן, מי מכבה את האורות, מי מטפל בספקים, בלקוחות.

 

עושים חלוקה מסודרת, ואתם ושותפיהם צריכים גם לעשות ישיבות ביחד כדי להבין שחילקתם את האחריות בצורה נכונה ושכל אחד ממלא את התפקיד שלו.

ברגע שיהיו נהלי עבודה מסודרים, תהיה חלוקת עבודה מסודרת ויהיה תיאום ציפיות מסודר.


האם אני מחויב לקבל החלטות ביחד עם השותף או שאני יכול גם לבד?

שותפות כשמה כן היא, אתם צריכים לשתף, לשתף בעבודה, לשתף גם בהחלטות.

כיועץ עסקי שליווה הרבה עסקים שהגיעו לסכסוכים בין השותפים, אחד הדברים שמביאים לסכסוך זה אי הידיעה, שאחד מהשותפים מחליט החלטות מסוימות מבלי לשתף.

מומלץ חד משמעית לשתף הכל! את כל המחשבות, את כל ההחלטות ומומלץ לקבל אותן ביחד.

ייתכן במסגרת השותפות שלכם ובנוהלי העבודה שלכם, החלטתם במצב מסוים אחד השותפים יהיה אחראי על קבלת החלטות אבל,החלטות אסטרטגיות, חייבים לקבל ביחד כגון

החלטות של השקעה

החלטות של שיווק

החלטות של חזון

צריך לקבל אותם ביחד בשקיפות מלאה וזה ייתן מענה וימנע חיכוכים או אפילו היפרדות חלילה.


האם ניתן להכניס שותף לעסק שלא אחראי על קבלת החלטות אלא רק על מתן המימון?


יכולות להיות הרבה נסיבות:

  • סיבות פיננסיות – אתם רוצים להתפתח ואין לכם כסף להתפתח, אז אתם רוצים משקיע נוסף.
  • כוח אדם – אתם רוצים להתפתח ואתם זקוקים לעוד כוח אדם, והכוח אדם הזה צריך להיות שותף, מישהו עם קבלת החלטות.
  • ערך מוסף – כפי שציינו פעמים קודמות, לשותף יש ערך מוסף מאוד גבוה לעסק, יש לו מקצועיות, קשרים, הוא יכול לקחת את העסק ולקדם אותו כמה צעדים קדימה שבלי שותף יהיה קשה להשיג.

לכן, אם עסק מרוויח לדוגמא 50 ₪ ובעל העסק בבעלות של 100%, אז אותו בעל עסק הרוויח את ה-50 ₪, אבל אם בעל העסק מכניס שותף, ורווח מתחלק ל-50% כל אחד והעסק  ביחד מרוויח 200 ₪ ,

אז מרוויחים הרבה יותר כסף אפילו שיש לך רק 50 אחוז, אז השיקול של הכנסת שותף הוא  רק האם העסק מרוויח הרבה יותר כסף והאם הכוח שלכם והשותף ביחד שווה הרבה יותר בשבילכם.



במידה והעסק שלי לא מצליח ואני בהפסד, האם כדאי לי להכניס שותף שקט או למצוא פתרון מימון אחר?

במידה ואתם מגיעים לסוגיה שהעסק מפסיד כסף ואתם שוקלים להכניס שותף או לקחת מימון, הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות זה להבין למה? בשביל זה יש יועצים עסקיים כמונו בקבוצת המפתח.

צריך להבין למה העסק מפסיד?

האם ההוצאות יותר מדי גדולות?

האם משהו לא בסדר בשיווק?

האם אתם לא מתמחרים נכון את הדברים?

לגייס שותף ולהכניס עוד כסף זה לא הפתרון, הפתרון קודם כל הוא שצריך להבין איפה הבעיה, איך אנחנו מתקנים את הבעיה, איך אנחנו גורמים לעסק הזה להרוויח יותר.

קורים הרבה מאוד פעמים שאנשי עסקים פתחו עסק, הפסידו שנה אבל אז הם הבינו שעכשיו יש להם פוטנציאל להצליח יותר כי במשך השנה הם אספו הרבה מידע, הם תיקנו את כל הטעויות שלהם והם בנו את התשתית.

אמנם עד עכשיו הייתם בהפסד, אך יש לכם עכשיו נקודת פתיחה טובה יותר שאתם לא יכולים לגייס כסף ואולי כדאי להכניס שותף, שכר לימוד כבר שילמתם, והיתרונות שיש לכם והפוטנציאל שיש לכם, עכשיו יהיה לכם קל יותר לממש עם שותף וזה קורה הרבה פעמים.


מה הן הסיבות ששותפות מתפרקת?

יש הרבה מאוד סיבות לשותפות מתפרקת, לפעמים זה נושא של אמינות, לפעמים זה נושא כספי שעסק מרוויח וכולם מקבלים כסף והכל טוב, אבל כשהעסק מפסיד ואז צריך להכניס כסף לעסק מהכיס, אז מתחילות להיות בעיות.

יכולות להיות 100 סיבות שאנו יכולים לתת: חלוקת תפקידים לא נכונה, נהלי עבודה לא נכונים, כששותף מרגיש שהשותף האחר עושה פחות עבודה או להפך, נושאים כספיים שבמחלוקת, ולפעמים החזון שלנו וכו'.

לכן, ככל שתקדימו ואפילו לפני תחילת השותפות תכינו מסמך שותפות מסודרת, שהמסמך יהיה רשום את נהלי העבודה, החזון של כולם ותעשו תוכנית עסקית מסודרת, תבינו כל אחד לאן אתם רוצים להגיע, מה חלוקת התפקידים, וכך תמנע מלהגיע לסיטואציה כזו.


איך מפרקים את השותפות ואיך מחליטים מי מהשותפים מקבל את העסק?

לפני שנכנסים לשותפות, תמיד מומלץ לעשות הסכם שותפות, שבהסכם שותפות בדרך כלל זה כמו הסכם ממון שאומר מה קורה במידה ואתם נפרדים, אז זה יכול להיות מנגנון שקבעתם בהסכם, שתביאו מגשר או בן-אדם שיחליט עבורכם, או רואה חשבון שהסכמתם עליו שיכול לעשות הערכת השווי.

יש גם מה שנקרא הסכם במבי (buy me buy you) – זה שכל אחד יכול לתת הצעה כמה לקנות את החלק של השותף ובכל שותפות מכניסים הסכם במבי, זה אומר או שאני קונה אותך או שאתה קונה אותי שאנחנו נותנים אחד לשני את ההצעה.

גם בהסכם השותפות מכניסים הגבלות שאתם לא תוכלו פתאום להביא מישהו ולהגיד שהוא ייכנס שותפות במקומכם בלי הסכמה של שותף.

אבל חלילה ולא עשיתם הסכם שותפות, ניתן להגיע גם פה לסוגייה, יש הרבה אנשים שמתמחים בהערכות שווי של העסק ואיך ניתן לחלק את השווי.

ברגע שיש הערכת שווי שהיא מתבצעת על הרווחיות, על המוניטין, על ההתחייבויות ועל ההשקעות שביצעתם בפועל,  אז עכשיו השאלה היא מי משלם למי את היתרה של הסכום, ופה יש גם את ההסכם במבי שכל אחד יכול לתת הצעה לשני.

ככל שתקדימו ותעשו הערכת שווי נכונה וככל שתקדימו ותעשו הסכם מלכתחילה, זה דבר שיכול לפתור הרבה בעיות בהמשך של איך נפרדים ומי שמקבל את העסק כשנפרדים.


מהם הסיכונים בהקמת עסק עם קרוב משפחה או חבר?

יש הרבה מאוד סיכונים בהקמת עסק עם קרוב משפחה שאם חלילה נפרדים זה יכול להשפיע גם המשפחה וזה קורה, זה יכול להשפיע גם על החברות, הרבה אנשים שנכנסים לשותפות אומרים "זה חבר שלי, אני מכיר אותו הרבה שנים" האמון שלכם איתו עיוור לחלוטין או לחלופין אח או בן דוד.

לכן, צריך לקחת במשנה זהירות שעושים עסקים עם חברים טובים או עם משפחה, ולעשות את זה בצורה הכי מסודרת עם הסכם שותפות מסודר, עם תוכנית עסקית מסודרת, עם נהלי עבודה מסודרים, עם חלוקה כספית נכונה, ואם חלילה מה קורה כשאתם נפרדים.

אחת הבעיות הנפוצות בעבודה מול חבר טוב או משפחה, זה שאתם מרגישים יותר מדי קרובים אחד לשני ואז אתם מוחלים אחד לשני, אם מישהו עשה עבודה לא נכונה אז זה לא נעים לכם להעיר, ולכן כשיש נוהלי עבודה, יש הסכמים מסודרים ויש הגדרת חזון מסודרת,

אז ההמלצה היא חד משמעית, אם אתם נכנסים לשותפות עם חבר קרוב או נכנסים לשותפות עם קרוב משפחה, חשוב ההסכם שותפות, חלוקת תפקידים הגדרת החזון של העסק.


מה עושים במידה והשותף הלך לעולמו או אבד כושר עבודה?

סוגייה זו נדונה הרבה פעמים גם בבתי משפט וגם שמגיעים אלינו לקבוצת המפתח. גם אם חלילה אדם הלך לעולמו יש לו יורשים. אז צריך לתת להם את הסכום המגיע להם, בגלל זה עושים הערכת שווי.

יש אנשים המתמחים בהערכות שווי, אם זה רואה חשבון, אפילו כשנותנים חוות דעת לבתי משפט שהם יודעים לקחת את העסק ולהעריך כמה עסק שווה ומה היה השווי של השותף.

לפעמים צריך להבין גם שאם השותף הלך לעולמו חלילה, יש פגיעה מהותית בעסק, כי הוא טיפל בסוג מסוים או שהיה איש מקצוע וזה יכול להקטין את ערך העסק, אז בגלל זה צריך לקחת את כל המרכיבים ואז כך יודעים מה השווי של העסק, כמה צריכים לתת, אם זה ליורשים או אם זה למישהו אחר.


מה עושים במצב והשותף העסקי רוצה להוסיף עוד שותף?

כפי שאנו תמיד מציינים, כשעושים שותפות עסקית, עושים הסכם מייסדים – הסכם שותפות.

ההסכם צריך לתת מענה לכל סוגיה, ואחת הסוגיות שההסכם נותן להם מענה זה מה קורה אם אתם רוצים להכניס שותף.

אז אם קיבלתם החלטה, שבהסכם ביניכם אתם מקבלים החלטה בצורה משותפת, אז יש כבר תשובה, אם אין הסכמה של אחד הצדדים אז אי אפשר להכניס שותף.

ברגע שיש הסכם מייסדים, יש תקנון מסודר ויש חלוקת תפקידים מסודרת, אז יש תשובה לשאלות האלה. לכן, מומלץ תמיד לפני שמתחילים הסכם שותפות, ללכת לחברת ייעוץ עסקי או לעשות הסכם שותפות ולהעלות את הכל על כתב בצורה מסודרת, עם חלוקת תפקידים מסודרת, עם נהלים מסודרים שיתנו מענה לשאלות הכי מאתגרות שיכולות להיות בעתיד, ואחת מהן היא אם אחד השותפים רוצה להכניס עוד שותף.

לפעמים אנחנו נתקלים בסוגיות הרבה יותר קשות, אחד השותפים רוצה להכניס את אשתו או רוצה להכניס את בן דוד שלו, אז בגלל זה כשמקבלים החלטות שאת כל ההחלטות מקבלים על בסיס מקצועי ובשותפות מלאה זה יכול למנוע סוגיות מאתגרות כאלה.


פנו אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות:

האם כדאי לפתוח עסק עם שותף שיש לו כבר עסק קיים?

להכניס שותף שיש לו עסק קיים יש בזה גם יתרונות, הוא יודע מה זה עסקים, הוא יודע להתנהל מול הבנקים, הוא יודע לגייס כסף, מבין את מהות העסק וכבר יש לו ניסיון והוכיח את עצמו.

מצד שני, יש לזה גם חסרונות שיש לו עוד עסק על הראש שלו שהוא צריך לטפל בו, ולכן גם זה צריך לקחת בחשבון בהסכם שותפות שתעשו ביחד, מומלץ לעשות הסכם שותפות לפני שמכניסים שותף ולתת את הגדרת התפקידים מלכתחילה.

אם תהיה הגדרת תפקידים מסודרת של מה השותף שלכם עושה למרות שיש לו עוד עסק איפה הוא עוזר בעסק, אלו תפקידים הוא מבצע שם והוא לוקח על עצמו את האחריות הזו, אתם מלכתחילה יודעים לאן זה יכול להתפתח. אז התשובה היא זה לא יכול להזיק אם אתם מלכתחילה ידעתם, לכן תיאום ציפיות חוסך הרבה אתגרים עתידיים.

במידה ותפסתי את השותף העסקי שלי גונב כספים, מה ניתן לעשות?

שאלה מאוד מאתגרת, כשיש נהלים מסודרים, תמיד אפשר לפנות להסכם, אבל כשיש גניבה מעסק, יש להגיע להוכחה של גניבה כי בדרך כלל זה מגיע או לבתי משפט או לבוררות.

אם יש גניבה, זוהי עבירה פלילית ויש לגשת מיד למשטרה ולהגיש תלונה על גניבה, כי ביום שאתם תגיעו לבוררות או לבית משפט, יבקשו מכם הוכחה.

ברגע שאתם חושדים שיש גניבה בעסק, לנסות לתעד כל דבר ודבר, כסף נכנס ויוצא, תיעוד של מצלמות, אם יש תיעוד חלילה של דברים אחרים, אתם יכולים לקחת את התיעוד הזה ולהוכיח את הטענות, וברגע שיש לכם תיעוד מסודר להגיש תלונה במשטרה, ואז אפשר לפנות אפילו לבית המשפט ולבקש פירוק שותפות.


במידה ופתחתי עסק עם אשתי והתגרשנו איך מחלקים אותו?

כשמתגרשים יש מה שנקרא חלוקת רכוש, בדרך כלל בית משפט ממנה רואה חשבון, אשר יש לו התמחות בשווי עסקים, הרואה חשבון לוקח את העסק, עושה הערכת שווי ואז השופט בבית משפט על פי ההסכם שתגיעו, על-פי פסיקתו, הוא יכול לחלק את שווי העסק.

לפעמים האישה תישאר בעסק ואתם תקבלו את החלק או לפעמים הגבר יישאר בעסק והאישה תקבל את החלק, זה כבר בדיון של בית המשפט בהחלטה משותפת. אבל כשמתגרשים, אם יש הסכם ממון זה מלכתחילה מסודר, אם אין הסכם ממון, אז יש מה שנקרא מעריך שווי מטעם בית המשפט, שהוא מעריך את שווי העסק לחלוקת הרכוש בהסכם הגירושין.



איך מתחלקים אחוזי הרווח בין השותפים והאם זה תלוי בכמה כסף השקעתי בהתחלה?

יש הרבה סוגים של שותפות, יש שותפות 50-50, ויש שותפויות שהם באחוזים אחרים כלומר, שותף שמחזיק חלק גדול מנתח של העסק 80% והשותף השני 20%.

חלוקת הרווחים יכולה להתחלק לשניים, ראשית מי שעובד מקבל משכורת, חלוקת רווחים אלה הרווחים שנשארו בעסק, ואז לוקחים את הרווחים האלו, רואים את תשלום המס שצריך לשלם אותם וחלוקת הרווחים צריכה להיות לאחר כל התשלומים של תשלומי מס עם החלוקה לפי האחוזים שנקבעו מראש.

כלומר, אם בסופו של יום הרווחנו 100 ₪  והחלוקה הייתה שלכם יש 70% בעסק ולשותף שלכם 30%, אז ה-100 ₪  של הרווחים הנקיים יתחלקו לפי השותפות שנקבעו, אך אפשר ורצוי גם בהסכם שותפות לציין גם את הסוגיות האלה.


במידה והשותף עזב את העסק ופתח עסק דומה לשלי, האם אפשר לתבוע אותו?

יש בעיה בתביעות בנושא של עיסוק, יש מה שנקרא חוק יסוד והוא חוק העיסוק, שכל אחד יכול לפתוח עסק ואי אפשר להגביל שותף בלהקים עסק חדש, אך אם בהסכם מייסדים צוין שבמידה ואתם נפרדים או במידה שמישהו עוזב את העסק, אסור לו במשך תקופה מסוימת לפתוח עסק חדש, אז כן אפשר להגביל אותו.

יש אפשרות גם להגביל אותו אם הוא עזב את העסק ואתם מרגישים שהוא לוקח לכם את הלקוחות שלכם ומשתמש במאגרי מידע שהיה לכם בשותפות שהם שייכים לעסק, פה יש עילה משפטית.

מומלץ לפנות לעו”ד במידה ותהיה סוגיה כזאת, יש הרבה מאוד דברים שצריך לקחת בחשבון, לקחת את הסכם מייסדים, שפונים לעו”ד צריך  לראות מה כתבתם בהסכם מייסדים, או מה הפעולות שהשותף שעזב את העסק ביצע אשר לכאורה פוגעים בכם באופן בעסק




מה עושים במידה והשותף שלי הסתבך עם השוק האפור?


צריך לברר שההסתבכות לא תגיע לעסק כלומר, שהוא לא נתן צ'קים מהעסק המשותף, שלא ייתן מחויבות מהעסק.

אם המחויבות היא רק של השותף ויש לכם עסק ביחד, יכולה להיות פה סכנה, הסכנה היא שהחלק שלו יכול לעבור חלילה לאנשים שחייב להם כסף או אפילו בית משפט ויכול להגיד: "אני מעקל את ה50% שלו".

אבל גם אז יש לכם זכויות, לא כל אחד יכול להיכנס לעסק, אם יש לכם הסכם מייסדים אז יש לכם ערך מוסף, יש לכם זכות לקנות את החלק של השותף.

בהסכם מייסדים או בהסכם שותפות רושמים גם את הדברים הללו, מה קורה אם מישהו הסתבך? אז לשותף פשוט יש את הזכות לקנות את החלק שלו.

מומלץ מאוד לא לתת לאף אחד להיכנס שותף בייחוד מישהו שאתם לא מכירים ויש לזה פתרונות גם משפטיות.


במידה ואני מצרף שותף לעסק קיים האם עליי להצהיר על-כך? ואם כן למי?

אם יש לכם חברה בע”מ ואתם מכניסים שותף אז הוא מקבל מניות בחברה, רושמים את המניות בצורה מסודרת וזה רשום ברשם החברות, בנוסף צריך לדווח לרשויות המס, אם אין לכם חברה בע”מ ואתם עוסק מורשה, אז אתם פותחים עסק בשותפות והשותף גם צריך להיות מדווח לרשויות המס.

כשיש לכם עסק בשותפות, חלוקת האחריות ברשויות המס משותפת לשניכם כמנהלים. אחריות כמנהלים יש בה משמעויות רבות, אם חלילה לא שולם מע"מ או אם חלילה יש הסתבכות בבנקים.

אם דיווחתם לכולם אז אותו שותף יהיה ערב גם על טעויות שעשיתם כמו שהוא ערב על ההצלחות שלכם, אז לכן ברגע שהכנסתם שותף, הפעולות הראשונות שעושים זה מדווחים על זה לכל הרשויות הרלוונטיות: ביטוח לאומי, מס הכנסה מע”מ, בנקים, פיננסים, ואם אתם חברה מדווחים לרשם החברות מיד עם הקצאת מניות.

פנו אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות:

כיצד ניתן ליצור שותפות עסקית מוצלחת?

צריך שיהיה הסכם שותפות, חלוקת תפקידים, הגדרת תפקידים, חזון משותף לשני הצדדים, וברגע שיש את כל הדברים האלה, אתם רואים את הכל עין בעין ולקחתם את הערך המוסף של כל שותף שידע לעשות את התפקיד שמתאים לו, אז יהיה קל יותר לא להגיע חלילה סכסוך עתידי.

טיפ! שקיפות כמה שיותר, לשתף ולשקף, לא לחכות לאחר כך ובסוף יהיה מאוחר מידי, לשתף לפני קבלת ההחלטות. טיפ נוסף זה לקבל החלטות בצורה משותפת וניהול פיננסי בצורה משותפת, שאתם והשותף שלכם תחתמו על הצ'קים ביחד, תנהלו את חשבון הבנק, תחתמו על הסכמים ביחד, זה מונע הרבה בעיות עתידיות היכולות להיווצר אם אחד השותפים לא היה מעורב מלא בעסק.


האם ניתן למזג את העסק שלי עם העסק של השותף?

ניתן למזג, צריך לעשות את זה נכון בצורה חשבונאית, ללכת לרואה חשבון, אם אתם שתי חברות אז ניתן למזג את זה כחברה אחת, לעשות זאת גם עם הערכת שווי נכונה, וגם יש פה הרבה אלמנטים שיכולים להיות מיסויים ואלמנטים פיננסיים.

לכן מומלץ כשעושים מיזוג או שותפות, לערב שני אנשי מקצוע, הראשון רואה חשבון, השני זה עו”ד וגם חברת ייעוץ עסקי שיכולה לעזור לכם להגיע עם הגדרת תפקידים נכונה והסכם נכון.

איזה סוגי שותפויות יש?

יש הרבה סוגי שותפויות:

  • אם זה בנושא מיסים אז יש מה שנקרא שותפות שהיא חברה בע”מ אשר כל אחד מחזיק נתח מחלק מהחברה, בחברה יש מאה אחוז מניות וכל שותף יכול להחזיק כמה וכמה מניות, אם זה 50-50 או לפי החלוקה.
  • יש שותפות שהיא שותפות רשומה, כששניהם נרשמים כשותפים ופותחים תיק משותף ברשויות המס, מס הכנסה, מע”מ, ביטוח לאומי, וחשבון בנק משותף בעסק הזה ובשותפות מלאה.

יש גם שותפות שהיא שותפות של אינטרסים כלומר, לכל אחד מכם יש עסק ואתם מחלקים ביניכם את הגדרת תפקידים או את הגדרת העיסוקים ועושים חלוקת רווחים עתידיים עם איזונים אחד לשני.


מהן הפעולות שצריך לעשות על מנת לצרף שותף לעסק?

לפני שמצרפים שותף לעסק צריך להבין מה הסיבה שבגינה החלטתם לצרף שותף, הערך המוסף של השותף שאתם מחפשים, אם הוא שותף פיננסי אז הערך המוסף שלו הוא שמביא כסף, אם יש לו קשרים, היכולות שלו.

ברגע שענינו על כל התשובות בצורה חיובית, שלשותף יש את הערך המוסף הזה ביחד איתו אתם תוכלו להגיע לרווחיות יותר טובה, לניהול יותר נכון, למימוש פוטנציאל יותר נכון, אז תדעו שקיבלתם את ההחלטה הנכונה והטובה.

טיפ נוסף – שותפות צריך לתחזק, צריך להכיר את השותף, אף אחד לא מושלם, צריך לקבל את השותף גם בדברים הפחות טובים, אי אפשר לקחת שותף ולהגיד שאתם רוצים רק את הדברים הטובים, לכל שותף יש יתרונות ויש חסרונות כמו שיש לכם, ככל שתדעו את היתרונות והחסרונות של כל אחד מכם, יהיה לכם קל יותר בעתיד להימנע מחיכוכים.

האם ניתן לצרף שותף שהוא תושב חוץ?

כן ניתן לצרף שותף שהוא תושב חוץ, צריך להודיע על זה לרשויות המס, אבל גם כשאתם שותפים עם תושב חוץ שגר בחו"ל, בדרך כלל זה שותף פיננסי או שיש לכם גם עסקים במדינה זרה, ושם אתם יכולים לשתף איתו פעולה וזה ערך מוסף שלו.

אך זה לא משנה אם השותף הוא תושב חוץ או לא, צריך לבדוק מה ערך המוסף שלו, מהן הסיבות שבגינם אתם תרצו להכניס אותו ולעשות הסכם מסודר עם חלוקת תפקידים מסודרת.



מה זה אומר שותפות מוגבלת?

שותפות מוגבלת היא שותפות כשמה כן היא, לצורך הדוגמה חברה בע”מ זה שותפות מוגבלת, לכל אחד יש את האחוזים שלו והשותפות עצמה אישיות משפטית מסוימת, היא לא קשורה לעיסוקים אחרים, אתם שותפים בעסק אחד והשותפות עצמה תהיה מוגבלת רק לעסק הזה ולא לעסקים אחרים.

מהי שותפות כללית?

שותפות כללית זה שכל מה שאתם עושים והשותף שלכם עושה אתם ביחד לדוגמא: אתם יכולים לעבוד בעסק נוסף ולעשות הכנסה נוספת וגם השותף יכול לעשות הכנסה נוספת, אתם לוקחים את כל ההכנסות שלכם ביחד ואת כל ההוצאות ביחד ולהתחלק בזה ביחד.


מהם השלבים לפירוק שותפות?

זה הרבה תלוי בהגדרת השותפות, אם אתם חברה בע”מ והחלטתם לפרק את השותפות או לפרק את החברה זה גם תלוי הסיבות לפירוק, אם הסיבה היא סגירת העסק, אז בודקים את התחייבויות של העסק, אם אתם סוגרים את העסק עם רווח או הפסד.

אם חלילה סוגרים את העסק עם הפסד, אז כל אחד צריך להוציא מהכיס שלו כסף על מנת לא להישאר עם חובות. אם זה חובות לרשויות המס, חובות לבנקים וחובות לנושאים פיננסיים.

אם החברה היא חברה בע”מ, אז גם כדי לפרק חברה בע”מ צריך ללכת עם מנגנון איתו פונים לבית המשפט שמפרקים את החברה לדאוג שבחברה לא ישאר שום חוב, כיוון שהחובות יכולות לחזור אליכם אחר כך יותר מאוחר בדרישה של קנסות או בדרישה של חובות שלא פרעתם התחייבויות של הבנק וכדומה לכן חשוב ביותר לפני סגריה לעבור על כל התחייבות כאלה או אחרים.


מה הם הדברים החשובים שצריכים להיות בהסכם שותפות?


הגדרת תפקידים

מה כל אחד מהשותפים עושה?

כמה הון עצמי כל אחד מביא?

כמה התחייבויות?

אלו התחייבויות אתם נותנים?

התנהלות הפיננסית באיך מתנהלים נכון?

האם שניכם חותמים על צ'קים?

האם שניכם ערבים בבנק?

האם מכניסים כספים?

מהי צורת ההתאגדות שלכם?

ניהול נכון של העסק בצורה שוטפת.

 

ברגע שתעברו על כל הסעיפים הללו, לאחר מכן יש את הסעיפים הבאים:

מה קורה אם אחד השותפים רוצה לעזוב?

אם לשותף אחד אין כסף והשני לא רוצה להכניס כסף?

אם אתם רוצים להכניס שותף שלישי?

 אם יש מחלוקת ביניכם ומי מכריע על המחלוקות?

יכולות להיות מחלוקות כספיות, יכולות להיות מחלוקות עסקיות, חזון שונה.

לסיכום: ככל שתרשמו את כל הנקודות האלה – חלוקת תפקידים, חזון, צורת ניהול, תרבות אחד כלפי השני, עניינים כספיים, יש להכניס את כל הסעיפים האלה ולתת מענה לכל אחד מהסעיפים.

אנו בקבוצת המפתח ליווינו הרבה שותפים ונשמח לעזור לכם למלא הסכם שותפות מסודר שייתן מענה לכל הסוגיות.



האם כדאי להתאגד כשותפות או לפתוח חברה ולמכור חצי מהמניות לשותף?

שמתאגדים זאת אומרת מלכתחילה שהקמתם את העסק ביחד, אז ועשיתם הסכם ביניכם,

כשאתם פותחים חברה והחברה היא בבעלותכם ואז אתם רוצים להכניס שותף אז זה תלוי בסוגיות,

אם העסק כבר פעיל,

מה הערכת שווי?

לפי איזה שווי הוא נכנס?

אם רק פתחתם את החברה,והיא לא  פעיל ואתם רוצים להקצות לו מניות, זה גם בסדר.

צריך לקחת בחשבון אם העסק פעיל, יכולות להיות השלכות מסים , אתם יכולים לשלם מס על ההכנסה שתקבלו, יש בנוסף עוד שאלות כגון:

האם הכסף נכנס לתוך החברה?

או שמקבלים כסף בגין המניות?

ולכן, אין פה תשובה מדויקת, הכל תלוי מה מצב העסק, מתי התחלתם לעבוד, האם יש השקעות בגין העסק.


האם ניתן לקבוע מראש את תאריך פירוק השותפות?

תלוי בשותפות, אם זו שותפות מוגבלת שהחלטתם שאתם שותפים בפרויקט מסוים אז כן. לדוגמא: הקמת שותפות לצורך מסיבה, סיימתם את המסיבה וקבעתם שברגע שאתם מסיימים אותה, אתם תקחו את כל ההוצאות ואת כל ההכנסות, מה שנשאר ברווחים יחולק אחד לשני.

יש גם שותפויות כאלה בבנייה, שני קבלנים או שני יזמים החליטו לעשות שותפות, לבנות בניין אחד וברגע שמסיימים לבנות את הבניין, מוכרים את כל הדירות, מחלקים ביניהם את הרווחים וסוגרים את החברה.

מה עושים במידה והשותף העסקי שלי רוצה לפרק את העסק אבל אני לא?

במצב כזה במידה וחלילה אין הסכם מייסדים שבו כותבים את כל הסוגיות האלה והשותף רוצה לסגור את העסק, אז אפשר לקחת הערכת שווי ולהגיד לשותף שתשלמו את החלק שלו.

צריך להבין מה התחייבויות שאתם נשארים איתם, אולי יש חובות, בדרך כלל שותף שרוצה לצאת מהעסק, תמיד ישמח להשאיר לכם את העסק ולצאת חלילה מהבעיות שהיו מההתחייבויות שהיו בעסק.

לסיום, איך יועץ עסקי יכול לעזור בהקמת שותפות?

יועץ עסקי ולנו בפרט יש ניסיון רב בהבראת עסקים גם עם עסקים משפחתיים, עסקים של שותפויות. ניסיוננו הרב נתקלנו בהרבה סוגיות שבגינם אנשים נפרדו או שנקלעו לסכסוכים, או שחלילה העסק נקלע למשבר.

אם מלכתחילה הייתה שקיפות ויועץ עסקי שיודע לגעת בכל הנקודות ולהגיד לכם איזה הסכם שותפות צריך לעשות, לבנות לכם תוכנית עסקית מסודרת, לבנות לכם תוכנית עבודה מסודרת, לבנות ביחד איתכם נהלי עבודה מסודרים, זה היה יכול למנוע הרבה סכסוכים.

כיועץ עסקי יש לו ניסיון, כמה שאתם תקחו בחשבון את כל המשתנים, יכולות להיות עוד הרבה מאוד נקודות שלא חשבתם עליהם.

לכן, רצוי  להתייעץ   אנו נשמח לתת יעוץ בקבוצת המפתח אבל אפשר בכל מקום אחר לפנות ליועץ עסקי, לשאול אותו אם יש לו ניסיון בשותפויות, לקחת ממנו כמה עצות, להבין מה הסוגיות העומדות על הפרק ומה הפעולות שהוא יכול לעזור לכם על מנת לעשות שותפות משגשגת, שותפות שתעזור אחד לשני, שותפות שתבוא אתכם להישגים כספיים ורווחיות.

בחן את עצמך – האם כדאי לך לצרף שותף עסקי לעסק שלך?

ההחלטה אם לקחת שותף עסקי או לא היא החלטה חשובה איתה מתמודדים יזמים ובעלי עסקים בשלבים שונים של העסק שלהם, שותף עסקי יכול לספק מומחיות ומשאבים נוספים, לחלוק את עומס העבודה, ואולי להגדיל את סיכויי ההצלחה. עם זאת, לקיחת שותף פירושה גם שיתוף בשליטה וכוח קבלת החלטות, כמו גם שיתוף ברווחים.

לכן, חשוב לשקול היטב את היתרונות והחסרונות של הבאת שותף עסקי ולבחור את האדם הנכון לעבוד איתו.

בשביל זה ריכזנו עבורכם שאלון עם 20 שאלות ו-3 תשובות אפשריות לכל שאלה עם תשובה אחת נכונה.

להלן השאלון:

 

פניה מהירה: