חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כל מה שחשוב לדעת לפני בחירת מקום לעסק

בחירת מקום לעסק, זו אחת ההחלטות החשובות ביותר בעת הקמת עסק.

איך תדעו לבחור מיקום נכון מבחינה עסקית? האם בחירה של מקום נכון יכולה להשפיע מהותית על העסק?

"מיקום מיקום מיקום!" – חזק, נכון?

 

בפוסט הבא נציף את שאלות המשותפות לבעלי עסקים רבים. אחרי קריאת השורות הבאות תהיו חכמים יותר.


אילו נתונים צריכים לאפיין מיקום נכון לעסק?

כדי לבחור מיקום מדויק לעסק, עליכם להתחיל מאפס – מה אתם מוכרים ולמי אתם מוכרים.

שאלות לדוגמא לפני בחירת מיקום לעסק שלכם:

האם אנחנו עסק שמשרת עוברי אורח? – אם כך יש צורך למקם את העסק במקום בולט.
האם יש צורך בחניה זמינה? – יש להתארגן בהתאם.
האם אנחנו צריכים להיות נגישים או שאנחנו עסק שנותן שירות שסך הכול זה מקום לוגיסטי שמתוכו אנחנו יוצאים עם הסחורה.

שטח העסק – איך נדע מהו השטח המתאים?

תלוי. איזה מילה מעצבנת, אה? אבל אין מה לעשות, זה תלוי בצרכים השונים של העסק. אתם עסק של קייטרינג? עסק של חנות? עסק של משרד? לכל אחד ואחד מן העסקים שהזכרנו ולא הזכרנו יש צרכים שונים לחלוטין.

בנוסף, יש עסקים שצריכים רישיון עסק וכדי לקבלו עליכם להמציא תוכנית אדריכלית ולעמוד באמות המידה הייעודיות.

דוגמאות לדרישות בחוק: כניסה האחורית, שתי כניסות, יציאת חירום ועוד.

אם אתם בכיוון לגדול עם העסק שלכם בעתיד, עליכם למצוא מקום בעל פוטנציאל הרחבה או אופציה להשכרת שטח נוסף.

לסיכום, שלב בחירת המקום יכול להתבצע אך ורק אחרי הגדרה של העסק עצמו ולדעת שאנחנו באמת עומדים בכל התקנים שאנחנו צריכים.

מחירי השכירות לעסקים מתומחרים על פי ערים?

כמובן, לכל עיר את האזור המסחרי שלה, המחירים שנמצאים בפריפריה אלה לא המחירים שנמצאים בתל אביב. אתם יכולים לשכור חנות בפריפריה ב-5,000 ₪ לחודש ולשכור בדיוק את אותו גודל של החנות במרכז תל אביב יעלה 30,000 ₪ לחודש.

לא תמיד גובה השכירות משקפת באמת האם המקום מתאים לכם, זאת אומרת אם המחיר הוא גבוה זה לא בהכרח אומר שהמקום יעיל מבחינה עסקית ומתאפיין בתנועה ערה.

האם כדאי להשכיר מקום סמוך לכביש?

להשכרת מקום ליד כבישים יש יתרונות ויש חסרונות. יש הרבה מעבדות שירות שמשכירות ליד כבישים כי הם יודעים שאנשים באים, לוקחים את המוצרים ויוצאים, אבל במקרים רבים יותר חשוב שתהיה יש חניה למקום, תנועה למקום ועוד.  

לדוגמה: יש יתרון לפיצרייה שנמצאת על כביש, כי אנשים עוצרים, לוקחים את הסחורה וממשיכים.

מקום שאתם צריכים שיהיה בו מקומות ישיבה, שיהיה בו שירות אחר והכביש סואן ואי אפשר להתקרב לשם, אז יכול להיות חיסרון, זה מאוד אינדיבידואלי

עוד יתרון – אם אתם בכביש ראשי, השילוט שאתם מציבים יקבל חשיפה שכל העיר תדע או כל מי שעובר יכול לדעת על המוצר שלכם, אז זה יכול להיות יתרון, אבל אם מדובר בכביש מרעיש החיסרון עלול לגבור על היתרון.

 

בחירת השכירות משפיעה על העלויות

מיקום העסק מייצר הוצאות שאינן קשורות לשכירות באופן ישיר. לדוגמה: ארנונה, אם אתם נמצאים באזור התעשייה ואתם שוכרים מחסן לוגיסטי, הארנונה יכולה להיות מאוד זולה, לעומת זאת, על אותו שטח במרכז העיר, תשלומי הארנונה יכולים להיות לשלש את עצמם, דבר שעשוי להשפיע מאוד על הכדאיות הכלכלית.


טיפ – המתחרים יכולים לספר לכם הרבה מאוד. אם אתם רואים שיש מקום בו תוכלו להצליח להתגבר על המתחרים, שכירות יקרה תהיה כדאית, כי היא תגביר את הנגישות שלכם לקהל יעד רלוונטי ותגביר את המכירות שלכם.

כמה נקודות חשובות לפני שאתם שוכרים מקום לעסק

  • תחבורה ציבורית – אם קהל היעד שלכם תלוי בתחבורה ציבורית, זכרו לקחת בחשבון את המרכיב הזה בין כלל השיקולים העסקיים.

  • קירבה למתחרים – יש פעמים בהם הקירבה למתחרים מזיקה, ופעמים אחרות בהם היא מועילה. לדוגמא, פתיחת מסעדה בפארק סמוך למתחרים, נחשב לדבר חכם, אך פתיחת מכולת ליד סופר גדול, נחשב לצעד טיפשי.

  • ארץ עיר רחוב – מה שמוכר שם, לא מוכר כאן. אם אתם שומעים על חבר מעיר אחרת, שפתח עסק בתחום מסויים והוא מצליח מאוד, לא תמיד זה אומר שמדובר בצעד עסקי חכם בעיר הסמוכה. לפני פתיחת עסק יש לבדוק את הנתונים בהתאם לעיר, לשכונה ולרחוב בה העסק מתעתד להיפתח (אלא אם כן מדובר בעסק שנותן שירותים דיגיטליים או לוגיסטיים). אנו ממליצים לפני שלוקחים מקום לזכור נתונים סטטיסטיים, כלומר 50% מהעסקים נסגרים אחרי שנה, אז לא לעשות בבת אחת חוזים ארוכי טווח, נכון שאנחנו כיזמים, המשקפיים שלנו ורודים ואנחנו תמיד חושבים איך להצליח, אבל לנסות בחשיבה הנכונה גם אם לקחתם מקום יותר גדול, להקטין את רמת הסיכון שיכולה להיות.

 

מה הם היתרונות והחסרונות להשכרת מקום לעסק בתוך קניון?

יתרונות:

  • דבר ראשון – בתוך קניון יש בדרך כלל קהל שבוי, זאת אומרת שכשאנחנו פותחים חנות בתוך קניון, אנחנו יודעים שיש שם תנועה. התנועה מגיעה לבד, אנחנו לא צריכים להביא אותה, היא כבר נמצאת שם, ואז כל מה שנשאר זה לתת שירות.

דבר שני שמירה, יש מי שדואג למגן את החנות שלכם כנגד פריצות וצריך פחות להשקיע באבטחה.

חסרונות:

  • בדרך כלל עלות ההשכרה לא זולה בכלל
  • צריכים להישמע לתקנון הקניון (אפילו חרוזים).
  • שעות פתיחה וסגירה על פי נוהל הקניון.

יכול להיות שבחירה שגויה במיקום העסק – משפיעה לרעה על הרווחים?

בהחלט כן. שאלה ארוכה ותשובה קצרה, אבל זו המציאות.

האם כדאי לי להשכיר מקום שהיה בו עסק כושל בעבר?

יש מה שנקרא משנה מקום משנה מזל, הרבה פעמים יש מקומות שחרות על דיגלם הכישלון. חנות שכל שלושה חודשים מתחלפים בה הבעלים או חנות שכל חצי שנה נסגרת ונפתחת מומלץ לא להתקרב לכזה מקום.

יש לקוחות שיכולים לזהות אתכם מהכישלון הקודם, יש אנשים שלא יתייחסו למקום הזה ברצינות כי כל פעם יש שם תחלופה ולכן, אם יש אפשרות לא לקחת מקום כזה, עדיף להימנע.

האם כדאי לי להשכיר מקום קרוב לספקים שלי?

לפעמים התשובה היא חיובית,  הנושא של הלוגיסטיקה הוא כל כך חשוב, יש עסקים שמסתמכים אך ורק על הלוגיסטיקה, כמו עסקים של הובלות או עסקים של משלוחים.

אם הלוגיסטיקה היא משמעותית ויכולה להיות מרכיב רציני בעסק אז ככל שאתם קרובים לספקים, זה יעיל יותר למשל, מי שמתעסק עם יבוא סחורות וכל הסחורות מגיעות לנמל אשדוד, אם הוא מוצא מחסן בנמל אשדוד אז הוא מוריד את עלויות הלוגיסטיקה.

אלו מגבלות במיקום יכולות להשפיע על תפעול העסק?

הרבה מגבלות יכולות להשפיע על תפקוד העסק:

    1. רישיונות עסק – לפעמים אתם במיקום לא נכון והרישוי לא נותן לכם לפתוח את העסק או שמבקש מכם לעשות שימוש חורג, דבר שעולה לכם עוד כסף.
    2. חניה – יש הרבה עסקים שיבקשו מכם מספר חניה ולפעמים גם לא מבקשים אבל עצם זה שאין חניה, זה מונע מלקוחות להגיע אליכם.

האם כדאי לי לקנות או להשכיר מקום?

שאלה שהרבה מאוד אנשים מתלבטים עליה.

יש מה שנקרא שימוש עצמי, שימוש עצמי זה כשאתם קונים מקום ואתם משתמשים בעסק הזה, ובמקרה הזה אנו ממליצים תמיד לחשוב מה יקרה במידה ו.. כלומר מה יקרה ביום שתסגרו את העסק? האם תוכלו להשכיר את אותו מקום ולקבל עליו תשואה ששווה את המחיר?

לפעמים רמת השכירות היא כל כך גבוהה ששווה לנו לקנות את המקום, אולי עדיף לקחת משכנתא, לפרוס את זה, וזה יעלה חצי מהשכירות ובסופו של דבר הנכס נשאר שלכם.

כשאנחנו קונים מקום, זה בדרך כלל השקעה לטווח ארוך, השקעה להרבה מאוד שנים, אז יתכן שהעסק לא יישאר הרבה מאוד שנים או שתתפתחו ותרצו ללכת למקום אחר.

לכן, לפני קניה של מקום חייבים להסתכל על זה בעיניים נדל”ניות ולבדוק מה השכירות של המקום, מה התשואה שאפשר לקבל מהמקום, ולוודא שזה משתלם מבחינה כלכלית.

האם יועץ עסקי עוזר בבחירת המקום הנכון לעסק?

יועץ עסקי נכון יכול למנוע מכם הרבה מאוד טעויות, עצם הניסיון שיש לו, הנתונים שהוא יכול להביא, נקודת המבט הנקייה מנגיעות והמקצועית זה לבד המון, שלא לדבר על ליווי צמוד עד להוצאת העסק מן הכוח אל הפועל.

ולכן, לפני שפותחים עסק שמשקיעים בו כל כך הרבה כסף, זמן ואנרגיות. לא כדאי לחסוך כמה אלפי שקלים.

לא יכול להיות שלא תועילו לעצמכם ולעסק שלכם אם תבחרו להתייעץ עם יועץ עסקי נכון שמכיר את התחום של העסק שלכם, בעל יכולות אסטרטגיות בשיווק וכל הדברים הטובים.

אנו בחברת המפתח ללווי והקמת עסקים ניתן לכם יד בכל התהליך ויחד נכין תוכנית עסקית מסודרת שתמפה את העסק, הכנסות, הוצאות, פוטנציאל, שכירות, חשמל, ארנונה ואת כל המשתנים מסביב וברגע שיהיה לכם את זה תוכלו לקבל את ההחלטה הנבונה.

יועץ עסקי נכון זו לא הוצאה, יועץ עסקי נכון זה חיסכון, אז מומלץ ללכת ליועץ עסקי, כמובן שאנו מאוד נשמח שתבואו אלינו, אבל גם אם אתם לא באים, אני ממליץ לכולם ללכת ליועץ עסקי שמתמצא בתחום, תשאלו אותו את השאלות הנכונות והוא יבנה לכם תוכנית מסודרת על מנת לקבל את ההחלטה הטובה ביותר, הנבונה ביותר, וכך מצמקים את הסיכון שאולי בעתיד משהו יכול חלילה להשתבש.

בחן את עצמך – האם אתה יודע לבחור את המקום המתאים לעסק שלך?

בחירת המיקום הנכון לעסק היא קריטית להצלחת העסק. המיקום יכול להשפיע על כל דבר, החל ממספר הלקוחות המבקרים בעסק ועד לעלות תפעול העסק. ישנם מספר גורמים שבעלי עסקים צריכים לקחת בחשבון לפני בחירת מקום לעסק. האם אתם יודעים מה הם?

לכן ריכזנו עבורכם שאלון עם 20 שאלות שבכל שאלה 3 תשובות אפשריות ורק אחת נכונה, כך תוכלו לדעת אם יש לכם את ההבנה והידע בבחירת מקום לעסק.

 

פניה מהירה: