חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המדריך לפתיחת בית קפה

בית קפה הוא עסק פופולרי ביותר. רוצים לדעת כיצד להיכנס לתחום? הגעתם למקום הנכון. כאן תקבלו תשובות לכל השאלות שלכם: מה צריך לעשות כדי להקים בית קפה? מה גובה המימון הנדרש להקמת עסק שכזה ובמה תצטרכו להצטייד בשביל זה. בואו ללמוד את התחום לפני שאתם ניגשים אליו.

מה מאפיין את שוק בתי הקפה?

בית קפה הוא עסק בעל סיכון גבוה ביחס לעסקים אחרים. אם בחרתם לפתוח בית קפה לקחתם על עצמכם 30% סיכון גבוה יותר מהסיכון הממוצע בפתיחת עסק אחר. ולמה זה כך? נתונים סטטיסטיים מדווחים כי רוב בתי הקפה בישראל, 80% מכלל בתי הקפה בארץ, נסגרים תוך חמש שנים מאז שנפתחו. 33% מתוכם נסגרים לאחר שנה ו-50% לאחר שנתיים. הנתונים מתייחסים לכל בתי הקפה בישראל. אך אם נפצל אותם לערים, נגלה כי ישנם ערים בהם אחוז ההצלחה גבוה יותר. על פי הנראה, גובה הסיכון נמדד בהתאם למיקום העסק. אם העסק ממוקם במקום הומה אדם, הוא מגדיל את הלקוחות שלו וכך הוא מרוויח יותר. מצד שני, מחירי השכירות במקומות מרכזיים גם הם גבוהים יותר מאשר אזורים שקטים וצדדיים, מה שגם מקשה על ההתנהלות הכלכלית של העסק וקיומו.

המדריך לפתיחת בית קפה

פנו אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות:

שוק בתי הקפה מתאפיין בתחרות גבוהה. המנצחים העיקריים בו הם בתי הקפה הפופולריים המציעים זיכיון לבתי קפה בתחילת הדרך. הגדולים מושכים אליהם את כל הלקוחות אליהם ומובילים לסגירת שאר בתי הקפה באזור.

נקודה חשובה לציון היא מיקום העסק. אם אתם ממקמים את העסק שלכם בערים בהן רוב הציבור הוא מהמעמד הגבוה, סיכויי ההצלחה שלכם יהיו גבוהים יותר כפי שאכן רואים בערים הרצליה ורעננה שם בתי הקפה שורדים זמן רב יותר ביחס לערים אחרות. אבל זו לא עובדה. ישנם גם ערים בהן מרבית האנשים הם לא מהמעמד הגבוה ובתי הקפה מצליחים בהם מאוד בזכות המפעלים ובנייני המשרדים הרבים הנמצאים בקרבת מקום.

לעומת זאת, בתי קפה המסתמכים בעיקר על לקוחות תיירים, נפגעים משמעותית בזמנים בהם התיירות חלשה כמו מלחמה, קורונה וכו'. קחו בחשבון שבתי קפה המציעים מקומות ישיבה באוויר הפתוח, יזכו לתנועת לקוחות גבוהה יותר בחודשי הקיץ.

אילו סוגי בתי קפה קיימים?

שירות מזון בדרכים – בית קפה המיועד ללקוחות שהזדמנו למקום או קפצו לקנות משהו תוך כדי עריכת סידורים באזור או בדרך למקום העבודה. 

שירות אכילה במקום – בתי קפה המציעים מנות קלילות, מגוון רחב של שתיה, אוכל וקינוחים לאנשים שבאים לסעוד במקום. בתי קפה אלו מספקים גם מקומות ישיבה עם שולחנות לאכילה במקום.

קפה ומאפה – בתי קפה אלו מיועדים לאנשים חובבי קפה המבינים בסוגי הקפה המשובחים יותר ופחות. בתי קפה אלו מוכרים סוגים שונים של קפה בטעמים מגוונים. בית קפה כזה נותן שירות הכולל טחינה וקלייה במקום. רובם גם מוכרים מאפים אישיים במארזים, מכונות קפה ביתיות וציוד נלווה.

על מנת לפתוח בית קפה, חשוב במיוחד שיהיה רקע והכרה בסוגי הקפה הקיימים. יש גם צורך בכישורי ניהול גבוהים, גישה ללקוחות, יכולת עבודה תחת לחץ ומוכנות לעבודה קשה. בית קפה הוא עסק הדורש עבודה מאומצת.

עם אילו ספקים תצטרכו להתנהל?

ספקים לציוד מטבחים – אם אתם מתכננים לפתוח מסעדה חלבית המציעה ארוחות, תצטרכו לרכוש את כל הציוד הדרוש להכנת האוכל. כמו כן תצטרכו לדאוג לתחזוקה וניקיון שוטפים. אם אתם מוכרים רק קפה ועוגה תצטרכו רק מקפיאים, מקררים ומכשיר חימום. בתחום הזה חשוב מאוד להקפיד על אמינות ושירות מקסימליים. אל תתפשרו על טיב הציוד והשירות שאתם מקבלים, אם ישנם בעיות הם עלולים לעלות לכם ביוקר. תבדקו היטב ממי אתם קונים, עוד לפני ההזמנה. 

ספקים לריהוט מתאים – כסאות ושולחנות המתאימים לישיבת הלקוחות הסועדים במקום. כמו כן, תצטרכו דלפק קופה, מקרר ראווה וכו'.

ספקים לכלי מזון – סכו"ם, צלחות בגדלים שונים וכוסות. המחירים משתנים בהתאם לטיב המוצרים. חשוב לזכור כי מוצרים אלו הם שבירים ולכן הם מהווים הוצאה שוטפת, אחת לתקופה, לרכישה מחודשת.

ספקים לחומרים המיועדים להכנת שתייה וקפה – קפה הוא חלק בלתי נפרד מבית קפה, אך מלבד זאת יש להוסיף סוגי שתייה נוספים שימכרו לא פחות מהקפה. ולכן תצטרכו להתעסק עם ספקי פירות קפואים לדוגמא, לצורך הכנת שייקים.

מה גובה המימון הדרוש לפתיחת בית קפה?

גובה המימון שיידרש יהיה תלוי בסוג בית הקפה שבחרתם. בית קפה המציע קפה ועוגה בלבד לא דורש מימון רב מדי, אין צורך במטבח רציני, תוכלו גם לקנות מאפים מוכנים ולאפות במקום. אם אתם מציעים גם מנות אוכל קלילות כמו רוב בתי הקפה, תצטרכו קצת יותר מימון למטבח גדול יותר.

עלויות ראשוניות בפתיחת בית קפה:

בית קפה הוא בעצם מיני מסעדה, מלבד אם מדובר בבית קפה קטן במיוחד המספק מוצרים ושירותים מינימליים ביותר. מסעדת אוכל דורשת מימון גבוה במיוחד. ההוצאות עבור שיפוצים, רכישת ציוד ועוד, הן רבות.

שכירות – במיקום מרכזי עלות של 35,000 – 8,000 ש"ח לחודש עבור שטח בגודל של 120*45 מ"ר. המחיר משתנה בהתאם לגודל המתחם.

הוצאות בסיס חודשיות – תשלומי ארנונה, חשמל, מים, גז, רואה חשבון, עורך דין, דמי ביטוח, אבטחה, הדברה, רישום העסק: סכום כולל של 80,000 – 30,000 ש"ח לשנה.

שיפוצים, אדריכלות ועיצוב מטבח – כולל יעוץ בתחומים: מיזוג אוויר, בטיחות אש ונגישות: מתחיל ב 150,000 ש"ח ויכול להסתכם גם ב 500,000 ש"ח.

יועץ רישוי לעסק – על פי החוק עסק כזה חייב רישיון. מחיר יועץ רשיון יהיה 25,000 – 15,000 ש"ח, תלוי בסוג העסק, גודלו ומיקומו.

רכישת ציוד – מחיר הציוד נע בין 300,000 – 100,000 ש"ח.

הוצאות שיווק – 80,000 – 35,000 ש"ח לשנה הראשונה. בשנה הראשונה יש להשקיע הכי הרבה בשיווק.

משכורות לעובדים – בכל משמרת חייבים להיות לפחות שני עובדים. אם היקף השירותים שלכם רחב יותר, תצטרכו יותר משניים. משכורת חודשית ממוצעת לעובד ל 8 שעות עבודה ביום – 7,000 ש"ח.

גובה המימון ההתחלתי הכולל לשנה הראשונה, עבור שטח בגודל של כ-45 מ"ר: כ-145,000 ש"ח.

מה שגורם ללקוחות יותר מכל, להנות מהשירות שלכם ולחזור ולקנות, הוא טעם הקפה והאוכל. כדי שהעסק יצליח אתם חייבים לדאוג לפני הכל שהקפה והאוכל שאתם מוכרים יהיו טעימים במיוחד.

פנו אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות:

מה צריך לעשות כדי להקים בית קפה?

תוכנית עסקית – לפני הכל, חשוב לערוך תוכנית עסקית מקצועית הכוללת את כל ההוצאות שיהיו להקמת העסק ותפעולו, ציוד שיש לרכוש, הדרכות לעובדים, תפריטים ואפילו שעות פתיחה. התוכנית צריכה לכלול את כל הנתונים השייכים לעסק על מנת שתוכלו להיערך אליו היטב, להפעיל אותו נכון ולהגיע להצלחה המשגשגת. חשוב לקחת בחשבון שבתחילת הדרך, ההכנסות יהיו נמוכות אם בכלל ולכן יש צורך לדאוג למימון מתאים שיכסה את תקופת העבודה הראשונה.

רישום העסק – עקב כמות העובדים וגובה ההכנסות החודשיות הצפויות, ישתלם לכם ככל הנראה, לרשום את העסק כחברה בע"מ. חשוב לפתוח תיקים במס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ.

גיוס עובדים – בית קפה מצריך צוות עובדים מלא למגוון תפקידים ביניהם: מלצר קופאי, מלצרים (תלוי בסוג בית הקפה), מנקים, מבשלים וכמובן מנהל עבודה ואחראי משמרת לזמן בו המנהל לא נמצא בשטח. אם לכם עצמכם אין ניסיון בניהול בתחום הזה, ההמלצה שלנו היא לקחת מנהל עם ניסיון בתחום.

חיפוש מקום – חשוב לשים דגש מיוחד על בחירת המקום כי הוא אחד התנאים הבסיסיים להצלחת העסק. מומלץ לערוך חיפוש יחד עם מומחה בתחום. אל תיבהלו מאזור בו קיימים מספר עסקים הדומים לשלכם, הם יכולים דווקא להוות יתרון חזק בשבילכם. אם מצאתם מקום שהיה בו בית קפה שנסגר המקום יכול להתאים ולעזור לכם מאוד בחיסכון בשיפוצים ובתכנון המקום. אך, חשוב לברר היטב לפני כן את הסיבה לסגירת העסק כדי שהוא לא ישפיע גם על העסק שלכם.

עריכת ביטוחים – חשוב מאוד לערוך לעסק את הביטוחים הרלוונטיים עבורו. בעסק כזה תצטרכו ביטוח מבנה, ביטוח תכולה, ביטוח צד ג', ביטוח חבות מעבידים כדי להוריד סיכונים ועלויות מיותרות במיוחד בעסק כזה הנחשב לבעל סיכון גבוה יותר לפגיעות.

עיצוב ותכנון – מראה המקום משפיע מאוד על ההרגשה של הלקוחות. אם הוא נראה טוב, נעים ומושך הוא יהיה אהוב על הלקוחות שלכם.

קניית ציוד – צריך לרכוש את כל הציוד הדרוש לעסק. קפה תוכלו לקנות בהקפה מסוכמת דרך ספקים מסוימים. ספקים אלו יתנו לכם הדרכה מלאה על אופן השימוש במוצר. הם גם יספקו לכם שירותי תיקונים ותחזוקה כשתזדקקו לכך.

שיווק העסק – אם אתם ממקמים את העסק במקום מרכזי, תוכלו להנות מזרימת לקוחות כמעט מבלי צורך לפרסם אותו. אך בכל אופן חשוב ליצור מותג מנצח לעסק כדי ליצור אמינות אצל הלקוחות. 

עריכת רישיונות – חובה על פי חוק לערוך רשיונות מתאימים לבית קפה, הרישיונות יצטרכו לכלול גם רישיון מטעם משרד הבריאות.

תעודת כשרות – ככל שתהיה לכם כשרות מהודרת יותר, כך תגדילו את מאגר הלקוחות שלכם. תקשרו עם משגיחי כשרות לקבלת תעודה ותכננו את התפריטים בהתאם. אם תחסכו בעלויות כשרות, תפסידו הכנסות משמעותיות בגלל לקוחות שידלגו עליכם לטובת בית קפה בעל כשרות.

הזמנה מספקים – חפשו ספקים טובים המתאימים לעסק שלכם וסכמו איתו על עסקאות רכישה.

התקנת שלטים – עוד לפני פתיחת החנות התקינו שלטים ממותגים מחוץ לעסק ובתוכו כדי שהציבור יכיר בכם וידע שאתם ממוקמים באזור. כמו כן, חשוב להדפיס את התפריט בצורה מעוצבת ברורה ויפה.

מהו הציוד הדרוש לבית קפה?

הציוד מפורט עבור בתי קפה המספקים גם ארוחות קלות:

ציוד למטבח – מקרר, מקפיא, מיקרוגל, כיריים על פי הצורך, משטחים עבודה מנירוסטה, כלי הגשה ואוכל. 

ריהוט – דלפק, קופה, מכשיר קפה איכותי ומטחנת קפה, אם אתם מספקים שירות עצמי יש צורך להציב מקררי ראווה לתצוגת קינוחים ושתיה, מקום לאחסון סוכר, כפיות, קשיות וכדומה. כמו כן תצטרכו ארונות לאחסון כלי המטבח וחומרי הגלם המיועדים ליצירת התפריטים (מדפים פשוטים יכולים לספק).

ריהוט לסועדים במקום – כיסאות ושולחנות נוחים ומזמינים לישיבת לקוחות.

איך לבנות תוכנית עסקית לבית קפה?

בתי קפה מציעים בדרך כלל מגוון של מזון ומשקאות, עם התמקדות בסוגי קפה ותה, ארוחות קלות וקינוחים.

ניהול בית קפה מצליח דורש שילוב של גורמים כמו מוצרים איכותיים, שירות לקוחות קשוב ואווירה מזמינה. מיקום טוב, מחירים סבירים ונוכחות מקוונת חזקה יכולים גם הם להיות גורמי מפתח להצלחת בית קפה.

בתי קפה רבים מציעים גם אינטרנט אלחוטי חינם כדי למשוך לקוחות שמחפשים מקום רגוע לעבוד או ללמוד בו.

תוכנית עסקית לבית קפה

תקציר מנהלים: סעיף זה אמור לתת סקירה קצרה של בית הקפה שלכם, שמו, מיקומו, המוצרים ושוק היעד שלו.

 

תיאור חברה: חלק זה אמור לספק תיאור מפורט יותר של בית הקפה שלכם, כולל המבנה המשפטי, הבעלים וניסיונו והצוות הניהולי שלו.

 

ניתוח שוק: סעיף זה צריך לתאר את השוק שאליו אתם מכוונים, כולל גודל השוק, מתחרים שלכם והחוזקות והחולשות שלהם.

 

מוצרים ושירותים: סעיף זה צריך לתאר את המוצרים והשירותים שתציעו, כגון התפריט שלכם, משקאות חמים מיוחדים וכל ערך מוסף אחר.

 

אסטרטגיית שיווק ומכירות: סעיף זה צריך לתאר את אסטרטגיית השיווק והמכירות שלכם, כולל איך תקדמו את בית הקפה שלכם, איך תתמחרו את המוצרים שלכם ובכמה ואיך תמשכו ותשמרו על לקוחות.

 

תפעול: סעיף זה צריך לתאר כיצד תנהלו את בית הקפה שלכם, כולל שעות הפעילות, הפריסה והעיצוב של בית הקפה ותכנית כוח האדם.

 

תוכנית פיננסית: סעיף זה צריך לתאר את ההיבטים הפיננסיים של בית הקפה שלכם, כולל עלויות ההקמה שלכם, ההכנסות וההוצאות החזויות שלכם ותחזיות הרווח וההפסד שלכם.

 

מימון: סעיף זה צריך לתאר כיצד אתם מתכננים לממן את בית הקפה שלכם, כולל כל הלוואות או השקעות שאתם מחפשים.


תוכניות עתידיות: סעיף זה אמור לתאר את המטרות ארוכות הטווח שלכם עבור בית הקפה שלכם, כולל כל תוכניות להתרחבות, זכיינות ועוד

דוגמא לתוכנית עסקית לבית קפה

תקציר מנהלים:

בית הקפה החדש שלנו ממוקם במרכז העיר [שם העיר]. בית הקפה שלנו יציע מגוון משקאות חמים וטעימים וסוגי קפה, ארוחות קלות וקינוחים. שוק היעד שלנו הוא כל מי שאוהב קפה ואוהב מרחב נוח ומזמין להירגע, לשבת עם חברים או לעבוד. אנו נבדל את עצמנו מהמתחרים שלנו על ידי הצעת מגוון סוגי קפה ומשקאות אחרים ומזון כמו ארוחות בוקר, סלטים, קינוחים ונספק אווירה נעימה ורגועה.

 

תיאור חברה:

הבית קפה יהיה בבעלות [שם הבעלים], אשר ינהל את התפעול השוטף של בית הקפה, בעוד [ שם מנהל הכספים] ינהל את ההיבטים הפיננסיים של העסק. יש להם ניסיון רב בתעשיית המזון והמשקאות.

 

ניתוח שוק:

ישנם מספר בתי קפה באזור, אך אף אחד מהם לא מציע את אותן מגוון אפשרויות שתייה ואוכל ייחודיות שאנו נציע. המתחרים שלנו הם בעיקר רשתות גדולות יותר, שאנו מאמינים שנוכל להתחרות בהן באמצעות המוצרים האיכותיים והשירות האישי שלנו ללקוחות.

 

מוצרים ושירותים:

אנו נציע מגוון סוגי קפה, תה ומשקאות אחרים ומגוון ארוחות קלות כמו כריכים, סלטים, ארוחות בוקר וקינוחים. כמו כן, נציע אינטרנט אלחוטי חינם ואווירה רגועה ומזמינה ללקוחות להתרועע, לעבוד או ללמוד.

 

אסטרטגיית שיווק ומכירות:

בתחילה נקדם את בית הקפה שלנו באמצעות מדיה חברתית ופליירים. כמו כן, נציע מבצעים והנחות מיוחדות למשיכת לקוחות חדשים. אנו נתמחר את המוצרים שלנו בצורה תחרותית, ונציע שירות לקוחות מותאם אישית כדי להבטיח שלכל לקוח תהיה חוויה חיובית בבית הקפה שלנו.

 

פעולות:

הבית קפה יהיה פתוח בין השעות 09:00-23:00, חמישה ימים בשבוע וימי שישי בין השעות 09:00-14:00. בית הקפה יעוצב בעיצוב פנים מודרני ונעים, עם מקומות ישיבה נוחים וחלונות ראווה שיוכלו להאיר אור טבעי את הבית קפה. אנו נשכור צוות של בריסטות וטבחים מנוסים על מנת להבטיח שנוכל לספק מוצרים איכותיים ושירות מהיר ללקוחותינו.

 

תכנית פיננסית:

צפי רווח ועלויות משתנה מעסק לעסק.

 

מימון:

בקשת המימון משתנה מעסק לעסק.

 

תוכניות עתידיות:

המטרה ארוכת הטווח שלנו היא לפתוח בתי קפה נוספים בערים אחרות בארץ.

פניה מהירה: