חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המדריך להקמת חנות משקפיים

שוק האופטיקה משגשג. ככל שיותר אנשים יצטרכו משקפיים/ עדשות מגע, כך יהיו יותר הזדמנויות עסקיות.  חשוב לדעת לזהות הזדמנויות ובדיוק בשביל זה כתבתי לכם את המדריך הבא.

השוק הישראלי

השוק בישראל מתחלק למספר שיטות ממכר. יש חנויות שמוכרות משקפי שמש, יש חנויות שמוכרות משקפי ראיה ואביזרים נלווים, יש חנויות רשתות אופטיקה ויש חנויות פרטיות. כיום יש כ – 900 חנויות שמתעסקות באופטיקה. חלק מרשתות הפארם גם נכנסו לתחום על ידי שיווק של משקפי קריאה כמוצר מדף. בשנת 2017, השוק נאמד בכ – 2 מיליארד ₪ בשנה ולפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הוא צמח ב 2% ביחס לשנת 2016.

לכל חנות יש אסטרטגיית שיווק שונה. חלק שמות דגש על בדיקת האופטומטריסט וההתאמה האישית המעניקות יותר אופי של קליניקה. חלק מדגישות את חווית הקניה ומעניקות ללקוחות חווית קניה שונה מהרגיל. הרווחים בתחום מפולחים ל 40% רווח ממכירת משקפי שמש והשאר ממכירת משקפיים, עדשות מגע ומוצרים נלווים.

קהל היעד של חנויות האופטיקה הוא כל שכבות האוכלוסייה. משקפי ראיה הם צורך בסיסי ואילו משקפי שמש נתפסים יותר כמותרות. לכן בתחום של משקפי השמש יש כוח גדול יותר לאופנות וטרנדים. אבל, גם בתחום משקפי הראיה יש פערי מחירים לפי: סוג העדשות והעובי שלהם, המסגרת, ועוד פרמטרים נוספים. פה אנו כן רואים הבחנה מבחינת מין, גיל ורמת הכנסה.

 

מהפכת הקניות באינטרנט לא פסחה על תחום האופטיקה. ישנן המון חנויות מקוונות שמוכרות משקפי ראיה ללקוחות שמחזיקים במרשם שלהם. היתרון של חנויות מקוונות הוא בכך שהן משמעותית יותר זולות. אחת הסיבות לכך היא העובדה שבעלי החנות המקוונת לא צריכים להחזיק חנות פיזית על כל העלויות הכרוכות בכך. בין 5 ל 8 אחוז מסך רכישות  מוצרי האופטיקה מתרחשות באינטרנט, הרוב הם עדשות מגע ותמיסות.

ניתן לפלח את השוק לארבעה:

רשתות האופטיקה- רשתות מסוג זה פונות לקהל הרחב. הן מציעות משקפיים במחירים זולים, משקיעות הרבה מאוד כסף בפרסום ומקדמות את המותג הפרטי שלהן.

חנויות בבעלות פרטית- חנויות אלה נפתחו על ידי אופטומטריסטים או אופטיקאים. הם לא משקיעים הרבה כסף בפרסום ויותר מסתמכים על פרסום מפה לאוזן בעקבות מתן שירות איכותי ללקוח.

רשתות קמעונאיות- בדרך כלל בחנויות האלה מוצרי האופטיקה נמכרים כ"מוצר מדף" כלומר, במקביל למכירת מוצרים נוספים ובלי להתמקד ספציפית בנושא האופטיקה. החנויות בבעלות הפרטית לא יוכלו לתת ללקוח את אותו מחיר כמו הרשתות הקמעונאיות ורשתות האופטיקה, אך יוכלו להדגיש את נושא השירות וההתאמה האישית.

נקודות מכירה- יש כיום נקודות מכירה שניתן למצוא בשפע בתוך הקניונים והמרכזים המסחריים כמו מתחמי הביג ברחבי הארץ.

 

מבחינת הקושי להיכנס לתחום, חנויות שרוצות למכור משקפי שמש ומוצרי אופטיקה כמוצרי מדף, לא ייתקלו בחסמים משמעותיים מלבד העלות הראשונית שגם היא לא גבוהה במיוחד. לעומת זאת, חנויות שנותנות שירותי אופטומטריה יצטרכו לשלם לאופטומטריסט מוסמך שיש לו רישיון ממשרד הבריאות ובנוסף, לרכוש את כל ציוד האופטומטריה הנדרש. מעבר לזה אין דברים נוספים שעשויים להוות חסם בכניסה לשוק האופטיקה.

מספר דגשים לגבי לימודי האופטומטריה. לימודים אלה הם בהיקף של 900 שעות לימוד (שנתיים). לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנים 2016-2017 רוב הביקוש למקצוע היה גברים. במקצוע האופטיקה יש שני סוגים:

סוג 1 – רשאי לעבוד רק תחת פיקוח של אופטיקאי בכיר.

סוג 2 – יכול לעבוד באופן עצמאי ואפילו לקבל רישיון לעסוק בתחום.

נקודה חשובה: אפשר לתת שירותי אופטומטריסט בלי להעסיק אותו כעובד שכיר. תוכלו להוציא את כל עבודות האופטומטריסט והאופטיקאי לפרילנסר וכך לחסוך את עלויות השכר שלהם ואת עלות הציוד הנלווה. דרך נוספת להגדיל הכנסות היא להשתתף במכרזים שמוציאות קופות החולים לעבודה בשיתוף פעולה איתן.

פנו אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות:

השקעה ראשונית

העלויות מתחלקות לשתי קטגוריות: הוצאות הקמה והוצאות תפעול. בהוצאות הקמה נכללים: עלות שיפוץ המקום והתאמתו לעסק שלכם, ריהוט ואבזור. כמובן, שאם תחליטו להעסיק אופטומטריסט תצטרכו להוסיף עלות הציוד הנדרש. ההוצאות השוטפות הן: שכירות, שיווק ופרסום, משכורות, תחזוקה ועלות המלאי.

מהו הרווח הגולמי של המוצרים הנמכרים?

משקפי שמש – 60-70 אחוז.

מסגרות למשקפיים – 50-60 אחוז.

עדשות ותמיסות – 20-25 אחוז.

כמו שניתן לראות הרווחיות של משקפי השמש היא הגבוהה ביותר. אבל, סך המכירות של משקפי שמש מסתכם ב- 37% מסך המכירות הכללי. בראש סולם המכירות נמצאים משקפי הראיה עם 49%, עדשות מגע ותמיסות מסתכמות ב 12% מסך המכירות. שאר המוצרים הנלווים תופסים אחוז קטן מאוד מסך המכירות כ 2%, אבל יש להם פוטנציאל רווח גבוה מאוד.

מחירים

מחירן של עדשות מולטיפוקל איכותיות יכול לנוע בסביבות ה 2,000 ₪. אך יש חנויות בהן המחיר הבסיסי יכול להיות באזור ה 900 ₪. ההבדל נובע מאיכות העדשה והעובי שלה.

מהן העלויות הראשוניות?

  • שכירות – עלות השכירות יכולה לנוע בין 5,000-16,000 ₪ בחודש. תלוי בגודל החנות ובמיקום שלה.
  • הוצאות תפעול שוטף- ארנונה, מים, חשמל, אבטחה, יועץ מס, ביטוחים ועוד. העלות הכוללת תנוע בין 30,000-35,000 ₪ בשנה.
  • שיפוץ – עלות שיפוץ החנות והתאמתה לחנות משקפיים תנוע בין 40,000-180,000 ₪.
  • ציוד – במידה ואתם פותחים חנות עם שירותי אופטומטריה תצטרכו לקנות את הציוד הנדרש לבדיקות שעלותו היא 80,000-180,000 ₪.
  • פרסום ושיווק – לפחות בשנה הראשונה תצטרכו לפרסם בעיתונות המקומית עד שתצברו מוניטין ואז הפרסום ייעשה מפה לאוזן. עלות הפרסום תנוע בין 12,000-36,000 ₪ בשנה.
  • עובדים – תצטרכו לפחות שני עובדים במשמרת (מוכר/ת+ אופטומטריסט/ית) – המשכורת למוכר היא בערך 7,000 ₪ לחודש ולאופטומטריסט כ- 120 ₪ בשעה.

ספקים

אתם כבעלי החנות תצטרכו לעבוד עם מספר ספקים. ספקים למסגרות, לעדשות, למשקפי שמש ולעדשות מגע. המסגרות למשקפיים בדרך כלל מיובאות מאירופה או מהמזרח הרחוק. עדשות למשקפיים ניתן למצוא בישראל, ניתן לייבא ואותו דבר גם לגבי עדשות מגע. הודו היא מדינת מפתח בתחום האופטיקה. יש המון יצרנים בשוק הישראלי המתחרים ביניהם. ההבדל נובע משיטות ייצור שונות המשפיעות על איכות העדשה. חוץ מהיצרנים המקומיים ישנן גם חברות בינלאומיות מוכרות כמו: ZEISS, RODENSTOCK  ועוד. חברת שמיר הישראלית היא שחקן משמעותי מאוד בזירה הבינלאומית. אפשר ליצור הסכמי בלעדיות עם חברות מחו"ל או לייצר מותג פרטי בסין.

מהם שלבי ההקמה של חנות אופטיקה?

  • התאגדות- עדיף להתייעץ עם יועץ מס או רואה חשבון לבי צורת ההתאגדות המיטבית עבורכם (עוסק מורשה/ חברה בע"מ). וכמובן לבצע את כל תהליכי הרישום בביטוח לאומי וברשויות המס.
  • גיוס עובדים- אם אתם מוכרים משקפי ראיה תהיו חייבים להעסיק אופטומטריסט. תוכלו להעסיק גם אופטיקאי אבל זה כבר נתון לשיקול דעתכם. תצטרכו להעסיק איש מכירות וקופאי (אלא אם זו חנות קטנה ואיש המכירות יכול לתפעל גם את הקופה). חשוב מאוד לתדרך את הצוות לגבי השירות הניתן ללקוחות, מוצרים ושירותים שאתם מציעים.
  • בחירת מיקום- המיקום כמו בכל עסק הוא חשוב ביותר. תבחרו מקום בו חתך הגילאים והאוכלוסייה יתאימו לשירותים שאתם נותנים. כמובן שצריך לקחת בחשבון גם את התחרות הקיימת. אם יש בסביבתכם חנות אופטיקה ותיקה שיש לה כבר קהל לקוחות נאמן, יכול להיות שיהיה לכם יותר קשה להשיג לקוחות.
  • ביטוחים- כמו כל עסק, גם חנות אופטיקה חייבת בביטוחים. הכי טוב להתייעץ עם סוכן ביטוח על מנת לדעת בדיוק אילו ביטוחים אתם נדרשים לעשות.
  • עיצוב- על מנת לתת ללקוח את החוויה הטובה ביותר, היעזרו בשירותיו של מעצב מסחרי. הוא יעזור לכם לעצב את החלל בהתאם למסר שאתם רוצים להעביר ללקוחות ויעזור להבליט אתכם משאר העסקים מסביבתכם.
  • רכישת ציוד- מלבד ציוד האופטומטריה תצטרכו לרכוש ציוד נוסף כגון: מדפי תצוגה, שולחן להתנסות בעדשות מגע, קופה, דלפק ועוד.
  • שיווק ופרסום- לפי החוק אסור לאופטומטריסט לשווק את שירותיו, אך כן מותר לשים שלטים המציינים שיש אופטומטריסט במקום.
  • רישיון עסק- כמו שאמרנו כדי לעסוק באופטיקה אין צורך ברישיון עסק אך נדרש רישיון ממשרד הכלכלה. יתרה מכך, אם אתם מעסיקים אופטומטריסט הוא חייב להיות עם רישיון מטעם משרד הבריאות.
  • בחירת ספקים- חשוב למצוא ספקים איתם תעבדו באופן רציף וקבוע. אך יחד עם זאת זכרו שיש מבחר של ספקים במידה ולא תסתדרו עם אחד מהם מכל סיבה שהיא.
  • תוכנית עסקית- חשוב מאוד לעבוד עם תוכנית עסקית מפורטת לפרטי פרטים ומציגה אסטרטגיה טובה לעתיד החנות שלכם.
  • מוצרי אריזה- רכשו מוצרי אריזה כמו קופסאות למשקפיים, שקיות, מטליות למשקפיים וספריי לניקוי עדשות – ממותגים עם הלוגו שלכם. כשלקוחות מסתובבים עם השקיות הממותגות הם עושים לכם פרסום בחינם ויוצרים תדמית חיובית לעסק.

רשימת ציוד

הרשימה יכולה להשתנות בהתאם לסוג החנות שתפתחו. אבל, הבסיס הוא בערך אותו בסיס לכל סוגי החנויות:

– מדפי תצוגה ומגירות או ארונות לאחסון.
– מראות מפוזרות בכל החנות
– דלפק מכירה
– קופה
– ציוד לבדיקות אופטומטריסט ולהכנת משקפיים
– פינת קפה
– עמדות בדיקה
הרשימה הזו היא חלקית, אבל זו רוח הדברים.

נקודה חשובה: ניתן לקנות ציוד מיד 2, אך שימו לב למצב הציוד. אתם רוצים לשדר ללקוח שאתם חנות חדשה ומודרנית ולא תרצו שהציוד יתקלקל מהר.

לסיכום

אם החלטתם שאתם רוצים לפתוח חנות משקפיים, הכי טוב לעשות את זה במקומות הומי אדם כמו קניונים או מדרחוב. שוק האופטיקה פתוח ולא צריך ידע מוקדם חוץ ממכירות. חנויות רווחיות הן בדרך כלל החנויות המעניקות שירותי אופטומטריה, אך הן כרוכות בעלות ראשונית גבוהה יותר. אם אתם בעלי תקציב יחסית נמוך, עדיף שתפתחו חנות לממכר משקפי שמש ואל תיכנסו לתחום משקפי הראיה.

איך בונים תוכנית עסקית לחנות משקפיים?

חנות משקפיים מתמחה במכירת מוצרי משקפיים כמו: משקפי ראיה, משקפי שמש ועדשות מגע. חנויות מסוימות גם מבצעות בדיקות עיניים, תיקונים והתאמות.

הביקוש למוצרי משקפיים מונע על ידי מספר גורמים, כולל השכיחות הגוברת של בעיות ראייה, הזדקנות האוכלוסייה ומשקפיים למטרות אופנה. על פי מחקרי שוק, שוק המשקפיים העולמי ימשיך לצמוח בשנים הקרובות.

 

כדי להצליח בעסקי חנות המשקפיים, החברה חייבת להיות בעלת זהות מותגית חזקה, מוצרים באיכות גבוהה, תמחור תחרותי ושירות לקוחות מעולה. ייתכן שהעסק יצטרך גם להשקיע בקמפיינים שיווקיים ופרסומיים כדי להגביר את המודעות למותג ולמשוך לקוחות.

תוכנית עסקית לחנות משקפיים

תקציר מנהלים: זה אמור לספק מידע כללי וקצר של התוכנית העסקית ולהדגיש את נקודות המפתח והיעדים של העסק.

 

תיאור העסק: יש לספק תיאור מפורט של עסק חנות המשקפיים, כולל המטרה, המוצרים, קהל היעד והיתרונות התחרותיים של העסק.

 

ניתוח שוק: ספקו ניתוח של שוק המשקפיים, הגודל, קצב הצמיחה, המגמות והתחרות. זה צריך לכלול גם מידע על קהל היעד

 

אסטרטגיית שיווק ומכירה: לציין את אסטרטגיות השיווק והמכירות עבור העסק, טקטיקות פרסום, קידום מכירות, תמחור, הפצה ומכירה.

 

ניהול ותפעול: תארו את מבנה הניהול ואנשי צוות ואת התפעול השוטף של העסק, כגון הזמנת מלאי, ניהול צוות, ומתן שירות לקוחות.

 

תוכנית פיננסית: ציינו תוכנית פיננסית מפורטת עבור העסק, כולל עלויות הקמה, תחזיות הכנסות, הוצאות, תחזיות תזרים מזומנים וניתוח איזון.


סיכונים ואתגרים: ציינו את הסיכונים והאתגרים הפוטנציאליים שהעסק עלול להתמודד איתם, כגון תחרות, מיתון כלכלי ומגמות בתעשייה משתנות. ציינו איך ניתן למנוע/לצמצם סיכונים אלה.

דוגמא לתוכנית עסקית לחנות משקפיים

תקציר מנהלים:

עסק חנות המשקפיים שלנו מתמחה במכירת משקפי ראייה, משקפי שמש ועדשות מגע. אנו נספק משקפיים באיכות גבוהה ושירות לקוחות מעולה כדי לענות על הצרכים של שוק היעד שלנו. היתרון התחרותי העיקרי שלנו הוא היכולת שלנו לספק שירותי משקפיים מותאמים אישית ומקצועיים, כולל תיקונים והתאמות.

 

תיאור העסק:

העסק ימוקם בקניון במרכז העיר. החנות שלנו תציג אווירה מזמינה עם מבחר רחב של מוצרי משקפיים. מטרתינו לספק מגוון רחב של משקפי שמש וראיה שיתאימו לכל לקוח ולספק שירות לקוחות מעולה.

 

ניתוח שוק:

בעיר שלנו יש ביקוש גבוה למוצרים ושירותים איכותיים של משקפיים, כאשר אחוז ניכר מהאוכלוסיה מרכיב משקפיים או עדשות מגע. שוק היעד שלנו כולל אנשים בכל הגילאים הזקוקים למשקפי ראיה או עדשות מגע.

 

אסטרטגיית שיווק ומכירות:

נשווק את העסק שלנו באמצעות פלטפורמות מדיה חברתית, פרסומים בעיתונים וקמפיינים פרסומיים בדוא"ל. אסטרטגיית התמחור שלנו תהיה תחרותית ונוחה מחנויות משקפיים אחרות בעיר, אנו נציע מבצעים כדי למשוך לקוחות. 

 

ניהול ותפעול:

העסק ינוהל על ידי צוות של אנשי מקצוע מנוסים עם ידע נרחב במשקפיים וידע בשירות טוב ללקוחות. הצוות שלנו יהיה מורכב מאופטומטריסט וצוות מכירות. הפעילות השוטפת שלנו תכלול הזמנת מלאי, ניהול צוות, ומתן שירות לקוחות.

 

תכנית פיננסית:

צפי רווח ועלויות משתנה מעסק לעסק.

 

סיכונים ואתגרים:

הסיכונים והאתגרים העיקריים עבור העסק שלנו כוללים תחרות מחנויות משקפיים מוכרות ופופולאריות אחרות, כדי להפחית סיכונים אלו, נתמקד במתן שירות לקוחות יוצא דופן ושמירה על רמה גבוהה של איכות המוצר.

פניה מהירה: