חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המדריך המלא לפתיחת משרד עורך דין

כאשר הלכתם ללמוד את המקצוע אולי הייתם בטוחים שביום בו תסיימו את הלימודים ותקבלו תעודת עורך דין, ירוצו אחריכם כדי לצרף אתכם לאיזשהו משרד בארץ. אך מה מצער לגלות כי השוק רווי. למרות שהשוק רווי, סביר להניח שאם תפתחו משרד עורך דין יהיו לכם לקוחות. לנוחיותכם כתבנו לכם מדריך לפתיחת משרד עורך דין שיעזור לכם לפתוח את המשרד בלי לשכוח שום פרט בדרך. 

מה מאפיין את השוק הישראלי ומי הם הלקוחות שלכם? 

מה מאפיין? – 

כיום יש בארצינו 80 אלף אזרחים המחזיקים ברשותם תעודת עורך דין מוסמך. אבל מה שמעניין זה שרק רבע מתוכם עובדים כעורכי דין. אבל אם נתייחס ליחס האוכלוסייה מול המספר של רבע מ-80 אלף עדיין יהיה זה מספר די גבוה שגורם לתחרות לצבור תאוצה. רוב מכריע של משרדי עורכי הדין נמצאים במרכז, כלומר בתל אביב והסביבה. 

משרד עורך דין

פנו אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות:

המשרדים עצמם יכולים להיות שונים מאוד באופי שלהם. כלומר, יכול להיות משרד בו עובדים כמה מאות עורכי דין, ויכול להיות משרד המחזיק ברשותו מספר מועט של כמה עשרות עורכי דין אבל מצויים גם משרדים קטנים בהם עובד עורך דין אחד עם מספר מזכירים. כמובן שככל שמספר העובדים מצומצם, כך גם הרווחים מצומצמים. במדינת ישראל מנסים להקשות על המתקבלים ללימודי עורך דין כדי לצמצם במעט את התחרות הגדולה הקיימת בשוק.

 

באפשרותכם לבחור האם לפתוח משרד עצמאי או אם להצטרף למשרד וותיק. שתי האופציות הינן בבחינת בחירת מסלול חיים. כי אם תבחרו להפוך לעורך דין שכיר הרי שאתם יכולים לעבוד במחלקה של אחד מהמשרדים הגדולים וההכנסה שלכם תהיה הכנסה של שכיר. ואילו אם תבחרו כן ללכת על גדול הרי שההתחלה תהיה לכם קשה מאוד עד בלתי אפשרית אבל אחרי תקופה שתגיעו למודעות הציבור זה יהיה לכם שווה מאוד מבחינה כלכלית. הבחירה היא שלכם. 

קחו בחשבון שאם אתם מתכננים להיות עצמאים, אתם צריכים להיות בעלי יכולת כלכלית. כלומר, חשוב שתבינו כי עד שתראו רווחים ממשרד עורך דין יכולות לעבור להן שנתיים תמימות ואף יותר מכך, חבל מאוד להיכנס לחובות על תחילת ההתמקצעות בתחום שלכם. לכן, אם אתם לא זקוקים למזומנים ויש לכם עזרה מהמשפחה, זו אופציה טובה בשבילכם. אבל אם אתם חושבים לכלכל כך את משפחתכם הרי שכדאי מאוד שתחשבו על זה שוב. 

חשוב לציין שהכנסת שותף לעסק יכולה לשנות את המצב. כך ההוצאות מתחלקות בין כל השותפים. דבר כזה הוא טוב מהבחינה הפרקטית אבל גם מהפן המקצועי.  זה יכול מאוד לעזור לכם להעלות את שמו של המשרד שלכם על ידי כך שכל אחד מעורכי הדין לוקחים על עצמם תחום אחד מתוך תחומי העבודה של עורכי דין כך שלקוח שצריך מספר שירותים יכול למצוא את כל הדרוש לו אצלכם במשרד. 

מי הלקוחות? – 

ישנם מספר קטגוריות בתחום זה. יש את הלקוחות העסקיים, לקוחות אלו הם הלקוחות שייתנו לכם את היציבות לו עסק כל כך זקוק. על בסיס קבוע הם יצטרכו את השירותים שלכם ויכול מאוד להיות שיעדיפו לשלם לכם באופן קבוע סכום חודשי כך שבסופו של דבר יוצא שעל כל טיפול בלקוח כזה תקבלו פרמייה נמוכה יותר אבל זה שווה את היציבות הכלכלית לה עסק מתחיל זקוק. להזכירכם כל אחד שקונה דירה זקוק לשירות של עורך דין ולכן אתם יכולים לבחור באיזה נישה למקד את המשרד שלכם, מקרקעין, משפחה, פלילי וכו'. 

כמה עולה להקים משרד עורך דין? 

  • שכירות. אם אתם עומדים למקם את הנכס שלכם במקום שהוא לא מרכז תל אביב והנכס הינו בגודל מינימלי אתם יכולים למצוא את עצמכם משלמים בין 2,000 ל- 7,000 שקלים.
  • הוצאות שוטפות. מים, חשמל, ארנונה, מצלמות אבטחה, מנהל חשבונות, יועץ מס, ביטוחים ועוד. עלויות שנתיות של בין 15,000 ל- 70,000 ש"ח.
  • שיפוץ. כדי להפוך את המקום הגיאוגרפי שלכם למשרד עורך דין שנותן תחושה של יוקרה תצטרכו להשקיע בשיפוץ הנכס שלכם. עלויות של בין 20,000 ל- 200,000 ש"ח.
  • ציוד משרדי הכולל קודם כל ריהוט וכן מחשב, מדפסת, ועוד. תכינו מראש 30,000 ש"ח.  
  • מיתוג ופרסום. כדי להביא את הלקוחות אליכם, אתם חייבים לייצג את המשרד שלכם בצורה המושלמת ביותר. מיתוג ופירסום כולל מיתוג, אתר ועוד. עלויות של סעיף זה יכולות להגיע גם ל-10,000 ש"ח. תבינו כי ככל שתשקיעו יותר בפרסום כך תצליחו להגיע עמוק יותר לתודעת הציבור ולקהל לקוחות רחב יותר.

ההוצאות לשנה הראשונה של העסק שלכם עומדות על איזור של 100 אלף ש"ח. 

עכשיו נעבור להוצאות הקבועות בתור משרד עורכי דין:

  • דמי חבר בלשכת עורכי הדין – התשלום הזה משתנה על פי הוותק של עורך הדין. התשלום נע בין 600 שקלים ל- 1,000 שקלים.
  • ביטוחים- חוץ מהביטוחים הנדרשים מכל בעל עסק, על עורך דין מוטלת אחריות גדולה וכדי לבטח את עצמו מטעויות במהלך העבודה יש אפשרות לקחת ביטוח אחריות מקצועית. עלות של 1,000 ש"ח שנתי.
  • כדי לנהל משרד תקין יש צורך לרכוש מערכות מקוונות שיביאו לכם תועלת (מערכת כמו crn). גם על מאגרי מידע תצטרכו לשלם כדי שהמידע יהיה לכם נגיש.
  • אתר אינטרנט-  כדי שאתר האינטרנט שלכם יהיה יעיל, יש צורך לתחזק אותו על ידי חידוש הפוסטים ולכן זה גם יהווה לכם הוצאה על בסיס קבוע ותצטרכו לשלם על כך לכותב תוכן ולמקדם אתרים.

     

    עם איזה ספקים תצטרכו לעבוד? 

    בעיקרון לא תצטרכו לעבוד ממש עם ספקים אלא עם בתי דפוס, שירותי שליחויות, שירותי ניקיון ועוד. 

מה הצעדים לפתיחת העסק שלכם? 

  1. לימודים- קודם כל אתם מבינים לבד שחייבים להחזיק בתעודה מושלמת כדי לפתוח משרד עורך דין. על תתפשרו על אף אחד מחלקי הלימודים שלכם. אם לא שהייתה שנה שעברה שנת קורונה לא היינו מדגישים זאת כל כך. אבל המצב ששרר בארץ הביא למצב שתלמידים שהיו בבידוד וקיבלו פטור מהלימודים בזמן הזה, חייבים להשלים אחר כך את הכל, שימו לב להשלים את החסר לכם.
  2. איזה ציוד עליכם לרכוש למשרד שלכם? כנראה שאתם יודעים, כדי לפתוח עסק, חייבים תוכנית עסקית שתלווה אתכם יד ביד עד להצלחה שלכם. אבל כאשר מדובר במשרד עורכי דין, הרי שהדבר קצת שונה. אבל עדיין חשוב מאוד שכן תכינו לעצמכם את התוכנית כדי לחלק את ההשקעה שלכם בעסק בצורה נכונה.

  3. לוקיישן מוצלח- כדי שאנשים יידעו שיש לכם משרד יותר טוב, מקמו אותו במקום סמוך ונראה למעבר הומה אדם. כך אנשים יודעים שאתם פעילים. הם רואים אתכם, ומייד כאשר הם רואים את הפרסומת שלכם הם מקשרים את כל החוטים אחד לשני ורואים אתכם בתמונה השלמה.

  4. פרסום- שימו לב! בעוד חנויות דואגות לפרסם מבצעים כדי להביא עוד לקוחות אל הפתח, הרי שפרסום של עורך דין הוא שונה מכל פרסום של עסק אחר. כדי להציג את עצמכם בצורה מושלמת, אתם חייבים ליווי של קופירייטר. כדי להגיע לציג את עצמכם בצורה המושלמת בה אתם רוצים שהקהל יראה אתכם, אתם צריכים לפרסם את עצמכם במספר ערוצים בו זמנית. אתר אינטרנט זהו אחד מן הערוצים המובילים.

  5. פתיחת תיק ברשויות המס- כל עסק עצמאי מתחיל חייב להירשם כעסק במס וכן בביטוח לאומי. חשוב שתדעו כי עורך דין חייב להירשם כעוסק מורשה ולא כעוסק פטור.

  6. שיפוץ- הפיכת הנכס מארבע קירות + רצפה למשרד חם ומזמין.

  7. בחירת מנהל חשבונות- כדי להתחיל לעבוד אתם צריכים להחליט עם איזה מנהל חשבונות אתם רוצים להתנהל. מנהל חשבונות בעסק עצמאי זו חובה שאי אפשר להימלט ממנה.

  8. שירות דפוס- אתם צריכים לעשות הזמנה רצינית בדפוס של כרטיסי ביקור, שלט מיתוג, קבלות ועוד.

  9. אם חסר לכם הון עצמי- אתם מוזמנים לחפש לעצמכם שותפים כדי שישתתפו אתם בהוצאות ובהכנסות שלכם. כמובן שביום שתראו את עצמכם כחזקים מספיק, תוכלו לשלם להם את המגיע להם ולהישאר עצמאיים בכוחות עצמכם.

  10. מזכירות- אם אתם רוצים להיות פנויים לדבר האמיתי, אתם חייבים להתחיל את העסק שלכם עם מזכירה או שניים כדי שיהיה מי שיענה לטלפונים, יקבל את פניות הלקוחות שלכם ויתן להם את השירות הטוב ביותר אותו הם מצפים לקבל ממכם. 

איזה ציוד עליכם לרכוש למשרד שלכם? 

למרות שאתם לא פותחים כאן מפעל שדורש ממכם לרכוש ציוד מטורף, עדיין כדי שהמשרד שלכם יכבד את עצמו, אתם חייבים לרכוש ציוד מינימלי בלעדיו לא יהיה משרד. 

ציוד משרדי – מכשירי כתיבה, ניירת וכל מה שאתם יודעים שתצטרכו.

ביגוד- אם אתם רגילים ללבוש את הלבוש הקליל יותר, אז אתם מוזמנים להחליף את המחלצות שלכם למכובדות יותר. לא סתם אומרים "חליפה של עורך דין".

כיבוד ללקוחות שלכם. אנו מאחלים לכם שהלקוחות שלכם יבואו מרחוק למשרד שלכם ותצטרכו להשקיע בכיבוד עבורם.

כספת- אותה פחות תצטרכו למזומנים אלא, למסמכים מאוד חשובים שלא הייתם רוצים למצוא אותם גנובים…

סיכום,

ישנם עורכי דין רבים שמפרנסים את משפחתם מאוד בכבוד. מוזמנים גם אתם להצטרף להצלחה שלהם. רוצים את העזרה והליווי הצמוד שלנו כדי לבטח את ההצלחה שלכם? הקליקו כאן לתזמון הפגישה שלכם. עם ייעוץ עסקי של סטארטיפ כל עסק ממונף קדימה.  

פניה מהירה: