חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טעויות שכדאי להימנע מהן בדרך לעצמאות

לפתוח עסק עצמאי

הגעתם להחלטה שאתם רוצים להשאיר מאחוריכם את תלוש המשכורת ואתם פותחים עסק משלכם?

כדאי שתשבו, תנשמו עמוק ותקראו את רשימת הטעויות שעדיף להימנע מהן בדרך לעצמאות. החל בפתיחת עסק בתחום שאתם לא מבינים בו כלום וכלה בתמחור לא נכון.

הרבה פעמים אנחנו חושבים שאנחנו יודעים ומבינים הכול. אנחנו רואים מכר שפתח מסעדה והוא מצליח ומיד חושבים: "וואלה, למה שאני לא אעשה את זה גם?" וזה לא רק בתחום ההסעדה, זה קיים בכל תחום. לא משנה אם זה סטארט אפ או חנות קוסמטיקה.

הרבה מהפעמים מה שמוביל אותנו זו תחושת הבטן שלנו ולא הראש.

זו הדרך להצליח בניהול של עסק עצמאי? בהמשך נפרט את כל הטעויות שאפשר ליפול בהם. לא משנה אם אתם עדיין בשלב החשיבה או שהעסק שלכם כבר רץ. 

ישנם שני סוגי טעויות שנעשות בתהליך של פתיחת עסק עצמאי. הסוג הראשון, הן טעויות שנעשות בכל נושא תכנון הקמת העסק, הסוג השני אלו טעויות בניהול השוטף. אין אפשרות לפתוח עסק עם אפס טעויות. גם מי שיתכנן את הכול עד הפרט האחרון ויעבוד בדיוק לפי התוכנית, ימצא פינה קטנה שהוא לא חשב עליה. העיקר זה לעלות על הטעויות הכי מהר שאפשר ולתקן אותן.

לקחת בחשבון את כל ההוצאות

יש מקרים בהם היזם לוקח בחשבון רק את עלות ההקמה. הוא מחשב את ההוצאות שלו בידיעה ששיפוץ המקום למשל, יעלה לו שני מיליון. אבל מה עם ההוצאות האחרות? העסקים שלא מפסידים בחודשים הם נדירים ביותר. לוקח זמן עד שמכירים אותם, עד שהעסק מתחיל להרוויח. ההוצאות השוטפות מתערבבות עם הוצאות ההקמה וקשה להם מאוד לצאת מהבור שהם הכניסו את עצמם אליו.

פנו אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות:

מה הערך המוסף שלך?

כשמקימים עסק, חייב להיות לכם ערך מוסף כלשהו. מה הסיבה שבגללה אנשים יגיעו אליכם ולא ילכו למישהו אחר? היזם חייב להבין מה הייחוד של העסק שלו, זו בדיקה שניתן לעשות לבד, בעזרת האינטרנט והנייד.

תוכנית עסקית לא מפורטת ולא ריאלית

ישנם יזמים שרק כדי לסמן וי, כותבים תוכנית עסקית. אין להם שום כוונה לעבוד לפיה. המטרה של התוכנית העסקית, היא להציג את המציאות שתהיה ברגע שהעסק יוקם וכך, היזם יוכל לתכנן את צעדיו בהתאם לכל תרחיש. יזם שלוקח את העסק שלו ברצינות, חייב להיצמד לתוכנית העסקית. כמובן, שיהיו שינויים בתוכנית, כי אי אפשר לקחת הכול בחשבון ויש נסיבות שלא תלויות בו אבל, התוכנית העסקית היא ההגנה של היזם.

תמחור שגוי

אם אתם מוכרים מוצר שהוא יותר פשוט, תמחרו אותו בהתאם. למשל, עגילי יהלום. עגילי יהלום מן הסתם יעלו יותר מאשר עגילים עם זירקונים. כשקובעים מחיר, הוא לא יכול להיות רנדומלי. המחיר שאתם גובים הוא מאוד אסטרטגי, יש לו השפעה על המון דברים, גם ברמה הכספית וגם ברמת היעדים העתידיים שהצבתם לעסק שלכם. כשקובעים מחיר, חייבים לכסות עלויות וצריך להחליט כמה רווח אתם רוצים לעשות. אחת הטעויות הנפוצות בנושא התמחור, היא הכנסת שיקולים לא הגיוניים למחיר.

לנהל את הכסף בשיטת ה "יהיה בסדר"

יש שני סוגי יזמים: אלה שלא רוצים הלוואות ולקחת כסף של אחרים ויש את אלה שבונים רק על כסף זר. הבעיה של הסוג הראשון היא: אנשים שמתפשרים מבחינת עלויות כדי לא לקחת הלוואות נצרכות או להתחלק באחוזים.

אם למשל, ישבתם ובניתם תוכנית עסקית וגיליתם שאתם צריכים 1,300,000 ₪ כדי לפתוח את העסק בצורה הטובה ביותר אבל יש לכם רק מיליון ₪. במידה והחלטתם שאתם לא רוצים הלוואות ואתם לא רוצים משקיע שייקח חלק מהרווחים, ככל הנראה העסק לא יצליח כי הוא צריך את ה 300,000 ₪ הנוספים האלה כדי להתחיל כמו שצריך.

הבעיה של הסוג השני היא: אנשים שסומכים על כך שהבנק ייתן להם כסף ולא תמיד יש לזה אחיזה במציאות. אם נמשיך באותה הדוגמה, חסרים לכם כרגע 300,000 ₪. אתם ניגשים לבנק כדי לקבל הלוואה והבנק אומר לכם לא-מה אז?

יש גם מקרים בהם בהתחלה הבנק הסכים לתת הלוואה ואז שינה את דעתו. חשוב ביותר לא להשקיע אפילו שקל אחד, לפני שהבנק העביר אליכם את הכסף.

עוד טעות מוכרת ונפוצה היא לקיחת הלוואה, בלי לתכנן את פרטי ההחזר שלה כמו שצריך – באיזה גובה החזר אתם יכולים לעמוד? לכמה זמן? וכו'.

רוב היזמים לא יודעים להעריך בצורה נכונה ומדויקת את ההוצאות הכספיות שלהם. אם נשאל אותם כמה כסף הם צריכים ועל סמך מה הם הגיעו למספר הזה, התשובה תהיה בדרך כלל "אני צריך X ואני יודע כי יש לי חבר שפתח בדיוק אותו עסק בעיר אחרת וזה מה שהוא שילם". עצוב. בעל עסק חייב לדעת בדיוק מרבי מה ההכנסות ומה ההוצאות שלו, כדי שהעסק ימשיך לעבוד ולהיות רווחי.

תחום לא מוכר

עוד דוגמא לטעות, היא לפתוח עסק בתחום שאתם לא מכירים. אם כבר החלטתם שאתם פותחים עסק, לכו על תחום שאתם מכירים הכי טוב. אנחנו פוגשים לא מעט יזמים שרוצים לפתוח מסעדות למשל, אבל אין להם מושג מה המשמעויות של פתיחת מסעדה. זה שאכלתם אתמול במסעדה, לא אומר שאתם מכירים את התחום. כן, כאלה אנחנו.. משביתי שמחות. אין ברירה, חייבים להסתכל למציאות בעיניים.

אי ביצוע או ביצוע חלקי של סקר שוק

בסופו של יום, כל בעל עסק הוא סוג של מתווך – בין הלקוח למוצר אותו מוכר. ברוב המקרים בעל העסק יודע בדיוק מה המוצר שהוא מוכר, מה רמת השירות אצלו בעסק ועוד. אבל, בעלי עסקים לא תמיד מכירים את קהל הלקוחות שלהם: מה מפריע להם, מה הם רוצים, מה הסיבה שהם רוכשים את המוצר? אם בעלי עסקים לא ידעו לעשות את סקר השוק הזה ולתווך את המוצר ללקוחות, אז הם יהיו במצב שיש להם מוצר מושלם שפונה לקהל הלא נכון. ככל שהתשובות של בעל העסק לשאלות למעלה יהיו מדויקות יותר, כך השיווק שלו יהיה ממוקד ואפקטיבי יותר. יהיו גם מצבים, בהם בעל העסק יצטרך לבצע כמה שינויים במוצר או בשירות שהוא נותן, כדי להתאים את עצמו ואת המוצר בדיוק לצרכים של קהל היעד שלו.

קיבעון מחשבתי

התכונה הכמעט הכי חשובה אצל יזם, היא היכולת להגיב במהירות לשינויים. המציאות משתנה כל הזמן ומה שהתאים לעסק אתמול, לא בטוח שיתאים גם מחר.

אתם כבעלי עסקים צריכים לפנות שעה ביום, מנותקים מכל ההתנהלות השוטפת של העסק (לקוחות, ספקים, צוות, טלפונים וכו') לשבת, להרגיש ולהבין מה קורה בעסק. מה צריך לשמר? מה צריך לשנות? וכך, תוכלו לתת לעסק את התנאים האופטימליים להצלחה שלו.

פניה מהירה: