חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם ניתן לפתוח עסק ללא הון ראשוני או הלוואה?

במאמר זה נעבור על מספר דרכים לפתוח עסק ללא כסף בהישג יד, או במילים אחרות, כיצד להקים עסק ללא כסף וללא הון ראשוני.

את ההחלטה על הקמת עסק אנו ממליצים לעשות לאחר התייעצות עם גורמי מקצוע משום שלא ניתן לספק תשובה על רגל אחת והתשובה מצריכה ביצוע בדיקה לגבי הרעיון העסקי שלכם. בדרך כלל , אם מדובר בעסק שמספק שירותים למשל כמו ייעוץ, תיווך, מכירות או עסקים שבנויים על ידע של הבעלים, ניתן להתחיל ללא השקעת הון עצמי או העמדת הלוואה.

פתיחת עסק ללא כסף הפכה למטרה מציאותית לחלוטין במציאות הקיימת. החלום להפוך ליזם ובעל עסק לעיתים מתלווה בחששות בכל הקשור להון ראשוני או ליתר דיוק, החוסר בו. בימים הללו במידה ויש לך רעיון או הזדמנות עסקית טובה אתה יכול להתחיל לפעול ללא הון.

במאמר זה נעבור על מספר דרכים לפתוח עסק ללא כסף בהישג יד, או במילים אחרות, כיצד להקים עסק ללא כסף וללא הון ראשוני.

בן הדברים הראשונים שיש להתייחס אליהם הוא מה מונע ממכם לפתוח עסק היום?

רוב הסיכויים כי המחשבה לפתוח עסק במשרה מלאה או חלקית עברה לכם בראש ואולי גם נתקלתם בהזדמנות שבחרתם לא לקחת.

הסיבות לסירוב לקחת את הצעד ולפתוח עסק יכול לנבוע מפחד מהעתיד הלא צפוי, עיכובים לא צפויים ופחד מכישלון. הפחד מכישלון כנראה היה השולט, שכן, הסטטיסטיקה מראה כי מרבית העסקים החדשים נכשלים כבר בחמשת שונות העבודה הראשונות.

אילוץ נוסף שמשפיע על פתיחת עסק הוא אילוץ הזמן. במידה ואתה עובד כבר במשרה מלאה, פתיחת עסק חדש יכול להראות בלתי אפשרי מבחינת זמנים. עסק חדש או מיזם מוצלח יכול להניב פירות ותגמולים גדולים אך יכול להיות מלחיץ בשנים הראשונות לפתיחתו. אך באופן כללי, נראה כי הבעיה המשותפת לכל המעוניינים להיכנס לעולם העסקים הוא עניין ההון.

רבים לא יודעים זאת, אבל התפקיד העיקרי של יזם בכניסתו למיזם חדש- זה גיוס ההון (מימון). יזם חיי במאבק תמידי לשמר תזרימי מזומנים חיובי, ו "למשוך" עוד ועוד מזומנים לעסק. אך חשוב לציין כי אין זה תירוץ לא לפתוח עסק. ההתקדמות בפן הטכנולוגי, הפך את יצירת העסק לקל יותר, אך השוק התמלא במתחרים רבים.

אז כיצד מקימים עסק ללא כסף או הון התחלתי נמוך?

הדבר הראשון שיש לקחת בחשבון הוא האסטרטגיה בה תבחרו על מנת לפתוח עסק ללא כסף.

האסטרטגיה הנפוצה ביותר נקראת אסטרטגיית: המימון עצמי או ה- Bootstrap funding שאומרת, שעליך לעשות דברים בעצמך עד שתמצא מספיק כסף להשיג מומחה. פה, עלייך לעשות את כל הדברים הרגילים שאנשים מיישמים בעת פתיחת עסק לפני שישנה הכנסה של כסף מבית העסק עצמו. הנהלים שתצטרכו לעשות כוללים את כל אשר יש לעשות על מנת להתחיל בתחום כגון רישום, שכירת עובדים, שכירת משרדים ושטחי קמעונאות ועוד. אך, במסגרת האסטרטגיה הזו, יהיה עליכם לעשות את מירב המשימות לבדכם עד שתוכלו לשכור מומחים בעניין.

בטווח הקצר המשמעות היא שמיטב ההשקעה בזמן שלכם יוקדש למשימות אך עם מעט מאוד השקעה כספית אם בכלל. שיטה זו היא שיטה ידועה, אך בכל זאת ננסה לצלול יותר פנימה על מנת להבין את ההיגיון מאחורי לעשות עסקים קטנים, גם אם אין לכם כסף.

השאיפה שלכם כיזמים אמורה להיות מציאת כל הדרכים האפשריות ליצור אינטראקציה עם שותפים, עובדים, חברים, משפחה וכמובן משקיעים.

הבעיה הקשה ביותר של יזמים חדשים היא השאיפה "לגדולה" ללא הרצון לשלם את המחיר הדרוש. לנגד עיננו אנו רואים סיפורי הצלחה ויוצאים בהצהרות מפוארות כגון "השאיפה שלי היא להיות מיליונר", "אני מאמין שהרעיון שלי שווה מיליוני דולרים", "אני רוצה להיות שם דבר בתחום שאליו אני נכנס". חשוב לציין כי שאיפות גדולות ותעוזה היא ששמה את האנשים המובילים בתחומם כמו ביל גייטס ואלון מאסק על המפה. אבל באותה נשימה, ההקרבה העצומה שעשו אותם אנשים לא נראית כל כך אטרקטיבית ליזמים חדשים.

פנו אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות:

השימוש במושג "לחלום בגדול" הוא מבורך, כל עוד מבינים שצריך לשלם את המחיר- מהו המחיר?

המחיר הראשוני הוא מנטלי בלבד. כיזמים מתחילים הדבר הנכון לעשות הוא  לוותר על השאיפה "להתחיל בגדול" ולהבין שהמפתח לעסקים מצליחים הוא להתחיל בעסק קטן. מרבית היזמים אינם מעוניינים לפתוח עסק קטן ולכן גם מכינים תוכניות עסקיות בהתאם. היזמים יעשו את כל העבודה הדרושה ויחכו  למשקיעים שייתנו להם הון ראשוני בסכומים שלרוב מסתכמים בכמה מאות אלפי שקלים. תנו לי לספר לכם משהו, לרוב המשקיע הזה לא יגיע.  

 

לרוב מתחילים בעסק קטן ואז עוברים לניהול עסק גדול. חשוב מאוד להבין, התחלה בעסק קטן לאו דווקא אומרת וויתור על האופציה של עסקים גדולים. המפתח להגיע לרמה הגבוהה ביותר היא להתחיל מנמוך. החיכיון והציפייה למשקיע גדול הופך את הקמת העסק לבלתי אפשרית כשהוא לא מגיע. ואף שנופלת בחיקם של יזמים ברי מזל הזדמנות מול משקיע גדול לרוב הוא לא יבחר במיזם שלהם בגלל חוסר ניסיון עסקי ומעשי בשטח.

כיזמים, עלייכם להבין את שאיפותיו של המשקיע הפוטנציאלי, לרוב הן די דומות אצל כולם. המשקיע מעוניין לקבל את השקעתו חזרה ולחסוך את ההשקעה שלו. אז מה הדרך לצאת מהמלכוד בו אתם רוצים להתחייב להחזיר את הסכום מאידך אך לא להתפשר במודל העסקי שבנית מגיסא? בקלות, עליכם להתחיל בקטן או להצטרף להקמת עסק קטן.

בספר המצליח "אבא עשיר אבא עני", נאמר "התחל בקטן וחלום בגדול". ופה הטיפ הראשון בכניסה לעולם העסקים. עלייך כיזם לפתוח עסק בכל מחיר, קטן ככל שיהיה. מדוע? ובכן, ישנם מספר סיבות מדוע עליכם להיכנס לעולם העסקי כבעלי עסק קטן:

ראשית, עלייכם לזכור כיזמים חדשים אתם לוקים בחסר בכל הקשור לניסיון העסקי. לא יצא לכם עדיין לעמוד במשימות עסקיות פשוטות ומורכבות כאחת. לצערכם, הניסיון הזה הוא אחד מהתנאים של משקיעים רבים להשקעה. בפתיחת עסק קטן, אתם זוכים להרוויח ניסיון ולתרגל עבודה מעשית של ניהול ולכך אין מחיר. מטרת העסק הקטן שלכם תהיה בין היתר בית הספר לעסקים משלכם. בעסק קטן תוכל ללמוד לתקן טעויות במהירות.

שנית, ישנו את נושא התקלות והבעיות הראשוניות בכל עסק. בעסק קטן תוכלו ללמוד כיצד לטפל בבעיות אלה מבלי לצאת בנזק. הבעיות שיצוצו בהתחלה אצל עסקים זהות בין הם גדולים או קטנים. אך בעיות ראשוניות הרבה יותר קל לפתור בעסק קטן, שכן החלטות מתבצעות מהר וההחלטה משפיע ישירות עלייכם-היזמים. כך, אתם מחוברים לכל המערכת העסקית וזה המפתח להצלחה גם בעסקים גדולים. כמו כן, בתחילתו של עסק קטן אתם תגלו שלעסק רבדים רבים, ממש כמו עסק גדול. ההבנה כי עסק הוא יותר מסתם איתור ושימור קהל לקוחות אלא מפגש ביניהם וגדילה שלא חייבת להיות טבעית ואורגנית אלא יותר מסודרת ומחושבת. בעסקים קטנים קל לדאוג לתהליך הזה בהתחלה וללא ללכת לאיבוד, אבל עקרונותיו ישמשו אותך גם בעסק הגדול.

והסיבה האחרונה שאנו ממליצים להיכנס לעולם העסקים עם עסק קטן הוא שסיכויו של עסק קטן לפתח צמיחה בשיעור של 35%-45% לשנה בניהול טוב והשקעה הוא יחסית גבוה. נתון זה הוא מוסיקה לאוזניי משקיעים פוטנציאלים.

מלבד רכישה של אמון המשקיעים שנתנו לך את ההשקעה ההתחלתית, הסקת המשקיעים מנתונים כאלו הם שמעט תמיכה תעשה דרך ארוכה עבורך, וככל שהתמיכה תמשיך כך הדרך שבה הם ילוו והתעניינו בך יגדל, כמו כן תאפשר לך חשיפה למשקיעים חדשים-גדולים יותר.

בשביל לנהל קטן  עלייך לנהל אותו בביטחון ולצמוח בקצב קבוע, כך גם בעסק גדול.

חשוב לציין, שישנם הרבה מקרים בהם אנשים פותחים עסקים קטנים ונותרים בנישה עסקית "ממוקדת" ופוחדים להתרחב. ליזמים הצעירים שקוראים שורות אלה חשוב לנו להגיד – אל תעשו זאת! אל תפחדו ליזום ולפתח את העסקים שלכם, בין אם הוא מפעל קטן או חנות, תמיד ישנה אופציה להתרחב ועבור כך אתם צריכים את המומנטום הנכון להיפתח יחד עם השקעה.

לאחר פירוט הסיבות וההבהרות, אנו מקווים שתבינו , כי אם יש לכם שאיפות להיות עצמאים אתם צריכים לפתוח את העסק הקטן שלך, לא משנה כמה הוא קטן. אין פה צורך לחכות לזמן הנכון כי לעולם לא יהיה אחד כזה. תהליך היזמות משתלם למי שלוקח אותו עד הסוף.

 

אז איך מתחילים?

  1. קבלו החלטה לפתוח עסק עכשיו – כפי שאמרתי, אין זמן "מתאים" או "נכון" לפתוח עסק.
    כל הגורמים שמפחדים אתכם בפתיחת עסק יפחידו אתכם גם מחר. קבלו את ההחלטה להקים עסק, ועשו אותה בעתיד הקרוב, אפילו המיידי. זכור, ככל שאתם מתחילים מוקדם יותר, ככה תגיעו לפסגה מהר יותר ותלמדו יותר דברים. אל תחכו להון, משקיע או הזדמנות. צרו אותה.
  2. הכירו את החוזקות והחולשות שלכם – כמו איש אחזקה שמגיע למשימה, עלייכם לבדוק מה יש לכם בארגז הכלים האישי של כל אחד מכם, חשבו את נקודות החוזקה והחולשה בעולם העסקי והפרטי, כל דבר שיכול להיות רלוונטי לעסק שלכם. אם רשימה של החוזקות והחולשות אתם תדעו במה יש להתמקד יותר ועל מה לשים דגש, לדעת מראש מה הם המכשולים ומהם הכלים שיש ברשותכם בכדי להתמודד איתם – זה יחסוך זמן רב ואף כסף .
  1. מסגרות זמן ליעדים עסקיים- הגדרת היעדים העסקים שלכם בתוך מסגרת זמן תעזור לכם להגיע אליהם מהר יותר. מול רשימת החוזקות הגדירו רשימת יעדים וסדרו אותם במסגרות זמן שיתנו לכם מוטיבציה ודרייב להשיג אותם. דוגמה להכנסת יעד עסקי למסגרת זמן יכולה להיות מטרה להרחיב את הזמנות הטלפוניות של עסק לסכום של X ספרות בחצי השנה הראשונה. המטרה צריכה להיות מציאותית וברת ביצוע עם עבודה קשה ומחושבת. בתוך רשימת מטרות העל הגדולה הכניסו מטרות משנה  קטנים שיעזרו לכם להגיע למטרה העל, ככל שתהיו יותר מסודרים ברשימת המטרות- כך תשיגו יותר מהם.
  2. אף פעם אל תפסיק ללמוד – זוהי אינה קלישאה, המידע הוא הכוח החזק ביותר לעסק חדש ומצליח. לאחר כל הנקודות לעיל, נותר לכם להבין את השאלות החשובות – כיצד? ומהי הדרך הטובה ביותר?, התשובה לשאלות אלה משתנה מעסק לעסק אך התהליך להשגת התשובות, בכל עסק, היא למידה. הקדשו זמן משמעותי להשגת חומרי לימוד ולקיחת קורסי הכשרה שקשורים לעסק ולזרועותיו בשוק. אם יש צורך לקחת אנשי מקצוע על מנת ללמוד מהם , עשה זאת!
פניה מהירה: