חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך לפתוח עסק קטן ומצליח?

הצורה הכי טובה להפוך לעצמאי היא לעשות את זה בהדרגה. להיות בהתחלה גם שכיר וגם עצמאי, ללמוד איך לנהל ולהתנהל בעסק ועדיין לשמור על הכנסה קבועה.

למי כדאי לפתוח עסק קטן ומצליח?

הרבה אנשים חולמים ומדמיינים את היום שבו הם ישתחררו מאחיזתו של המעסיק שלהם ויהפכו לעצמאים. אבל, המציאות מראה שהחלום הזה הוא לא כל כך ורוד כמו שהוא נראה. הסיכוי שעסק יצליח בחמש השנים הראשונות שלו הוא מינימלי עד קלוש. אז למי כדאי בכל זאת לנסות? אם אתם עובדים כרגע כשכירים ויש לכם ידע ומיומנות ייחודיים כמו: מודדים, אופטומטריסטים, טכנאים במגוון תחומים, מעצבים תעשייתיים וכן הלאה, ככל הנראה לא משלמים לכם מספיק. צריך לבדוק שאכן יש ביקוש למומחיות שלכם ובמידה וכן, תוך שנה תוכלו להכפיל או אפילו לשלש את השכר הנוכחי שלכם.

נכון, בתור יזמים תצטרכו לעשות עוד דברים חוץ מהתחום המקצועי שלכם כמו: שיווק וניהול. אבל היום יותר קל מפעם לבנות מותג וליצור מאגר לקוחות.

עוד סוג של אנשים שכדאי להם לפתוח עסק קטן הם אנשים שאין להם ברירה אחרת: אימהות שלא מצליחות לחזור לעבודה שלהן או לעבודה מתגמלת אחרת, מובטלים בגיל יחסית מבוגר ובגדול, כל אדם שרוצה לעשות שינוי בחיים שלו. האנשים האלה יגלו שהקמת עסק בצורה מאוד מחושבת מבחינה כלכלית ועם מינימום סיכון, יכולה להיות דרך מצוינת להתפרנס ולהנות מהעבודה.

איך אפשר להיות גם שכיר וגם עצמאי?

הדרך הכי בטוחה וטובה להפוך לעצמאי, היא להיות בשלב הראשון גם וגם. גם עצמאי וגם שכיר, לפחות בתקופה הראשונה. ככה מצד אחד, אפשר ללמוד את כל רזי המקצוע ואיך להתנהל כבעל עסק עצמאי ומצד שני, לשמור על הכנסה פחות או יותר יציבה. ברשות המיסים רשומים כמה עשרות אלפי עצמאיים המחזיקים בסטטוס כפול. ככל הנראה המגמה הזו תמשיך לגדול ככל ששוק העבודה ימשיך להיות לא יציב וככל שהכלכלה השיתופית תאפשר לכל אחד להיות בחלק מהזמן נהגי מוניות (UBER), מלונאים (AIRBNB), מטפלים סיעודיים (HONOR) ועוד. לפני שאתם עושים משהו בנושא, בדקו כמובן עם המעסיק שלכם אם זה בסדר מבחינתו והוא מאפשר לכם את השילוב הזה.

יתרה מזאת, חשוב לזכור שכל ההתנהלות מול רשויות המס, הגבייה, ניהול החשבוניות וכל מה שקשור בניהול עסק, הם באחריות העצמאי וצריך לזכור את זה. עוד נקודה חשובה, לא לתת לעסק להשתלט לכם על הזמן בו אתם עובדים כשכירים. כדי להצליח בזה צריך להכין רשימת מטלות מאוד מסודרת ומפורטת, להחליט מראש כמה זמן מקדישים לכל מטלה ולזכור שאחרי הכול לא מדובר במשרה מלאה אלא במשרה חלקית.

מאיפה משיגים כסף?

בדרך כלל התחנה הראשונה של עצמאי היא הבנק – הגוף המממן העיקרי של עסקים קטנים. ללא ספק בשנים האחרונות יש מגמה חיובית של הבנקים להיות יותר קשובים וסבלניים לצרכים של עסקים קטנים, על ידי ריביות יותר אטרקטיביות ותהליך יותר פשוט לטיפול בבקשות של בעלי העסקים הקטנים. אבל, הבנקים לנצח יישארו בנקים והם תמיד יהיו שמרנים וזהירים. יעדיפו יזם שיכול להוכיח חוסן כלכלי וידרשו ערבויות ובטחונות במקרה שליזם אין את הגב הכלכלי הדרוש לכך.
חוץ מהבנקים יש עוד כמה אפשרויות לגיוס אשראי:

  •  הקרן לעסקים קטנים ובינוניים- דרך הקרן הזו תוכלו לקבל הלוואה בערבות המדינה לתקופה של מקסימום חמש שנים. בעל העסק צריך להציג בטחונות עבור חלק מהסכום, 25% בדרך כלל, אבל הוא יהיה ערב עבור כל הסכום שהוא לוקח כהלוואה. לקרן יש מספר מסלולים. יש מסלולים יחסית קצרים לעסקים יחסית קטנים ויש גם מסלולים מיוחדים לעסקים שנמצאים בתהליך הקמה. הריבית כמובן משתנה בין המסלולים בהתאם לאורך ההלוואה ולסיכון הטמון בה.
  • הקרן להלוואות בלי ריבית- הקרן הזו לדוגמה, נותנת לבעלי עסקים קטנים ולעצמאיים הלוואות בגובה של כמה עשרות אלפי שקלים, בלי ריבית ועם אישור מהיר ביותר. עצם העובדה שתהליך האישור קצר מאוד, זה מאפשר לעצמאיים להימנע ממחסור זמני בתזרים המזומנים ונותן להם את האפשרות לפתח את העסק.
  • הקרן לעולים חדשים- משרד הקליטה מפעיל קרן שעוזרת לעולים חדשים בתנאים מאוד משתלמים ונוחים.
  • ארגון לתת- הקרן הזו מציעה ליזמים שנמצאים על גבול קו העוני, עזרה בהשגת עצמאות פיננסית. הקרן נותנת מענה בכמה מישורים על ידי סיוע כספי בגובה 40 אלף ₪, מתן ליווי והכשרה עסקיים.
  • קרן מיראז'- קרן זו לא נותנת סיוע כספי אלא, עוזרת לבעלי עסקים מהנגב להציג את עצמם בפני משקיעים כדי להשיג מימון
  • חיילים משוחררים? אימהות חד הוריות? בדואים וערבים? תוכלו לנסות לקבל אשראי דרך כל מיני קרנות שונות. לדוגמה קרן קורת, זוהי קרן המעניקה סיוע לעסקים שאין להם בטחונות מספיקים, על ידי ערבויות בגובה של 30-750 אלף ₪. יש עוד מספר מסלולים בקרן זו המיועדים ליזמות זעירה וליזמות רגילה.
  •  BTB – יש כיום טרנד מאוד חזק ברחבי העולם וזה ההלוואות החברתיות. בעלי עסקים יכולים לקחת הלוואות של עד 500 אלף ₪, בריבית לא צמודה בגובה 5-12 אחוז בשנה. לריבית זו אין יתרון משמעותי על הריביות שנותנים הבנקים, אבל הלוואה דרך BTB מונעת העמסת התחייבויות על האובליגו של בעל העסק בבנק.

איך לבנות מותג בתקציב קטן?

כיום באינטרנט תוכלו למצוא מגוון אתרים הנותנים שירות מתקדם מאוד של עיצוב לוגו, עמודי פייסבוק, כרטיסי ביקור, חתימה אלקטרונית במייל ואפילו חשבוניות מעוצבות. כל זה תמורת כמה עשרות דולרים וזה ייראה כאילו שכרתם משרד פרסום.

תוכלו לקבל גם שירותים נוספים, כמו כתיבת תוכן, מצגות מקצועיות, תרגום עסקי למגוון רחב של שפות ועוד. ישנם אתרים של פרילנסרים כמו XPLACE, שידאגו לשדך לכם פרילנסר לעבודה נקודתית או לטווח ארוך יותר (מה שתבחרו).

פנו אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות:

איך להגדיל את מאגר הלקוחות?

אחרי שביצעתם פילוח של הלקוחות והבנתם מי קהל היעד שלכם, תוכלו למצוא באינטרנט המון אפליקציות ושירותים שיוכלו לעזור לכם להגיע לאותם הלקוחות הפוטנציאליים שלכם.

Smbig למשל, נותן את האפשרות לבעלי עסקים מאותו תחום, לפרסם בעמוד הפייסבוק אחד של השני, וכך להנות מחשיפה גדולה יותר ומאגר לקוחות משותף. אפליקציית ATAD CLUB נותנת לבעל העסק אפשרות ליצור מועדון לקוחות שכונתי. בעל העסק יכול לפרסם את המוצרים והמבצעים שלו לאנשים הנמצאים ברדיוס של עד 2 ק"מ, לבד ממכשיר טלפון הנייד שלו. יש אפשרות לעשות קופונים ועוד כל מיני הטבות. האפליקציה יוצרת סוג של אוגדן צרכנות שכונתי בצורה כזו, כל לקוח שיוריד את האפליקציה יראה את כל העסקים שנמצאים באזור שלו. לכן, שיתופי פעולה בין בעלי עסקים הוא מבורך ביותר כי ככה יש להם חשיפה וכוח גדול יותר.

פניה מהירה: