תכנית עסקית לדוגמא- לעסק חדש

תוכן עניינים

תקציר מנהלים/ תמצית מנהלים

תקציר /תמצית מנהלים הוא המסמך הראשון בתוכנית העסקית שאליהם נחשפים בנקאים, משקיעים, שותפים ומנהלים בכירים. מטרת התקציר היא לתת לקורא סקירה מהירה על המיזם. במילים אחרות, תקציר מנהלים צריך "לשכנע" את הקורא להמשיך לעיין בתוכנית במלואה או להזמין אתכם לפגישה. התקציר צריך להיות תמציתי וחיובי באורך של בין 1-3 עמודים על המיזם שלכם. אנחנו ממליצים לכתוב אותו אחרון בכדי שתוכלו לסכם את הנקודות החשובות ביותר בתוכנית העסקית שלך. תוכלו גם לבחור להשתמש ב-5 כותרות המשנה הבאות שיעזרו לך להציג את המידע בצורה פשוטה.

נקודות עיקריות

תארו בקצרה מה הצורך או שירות שאתם כיזמים מזהים עבורם ביקוש בשוק ואיך ביכולתכם לספק אותם לקהל היעד. 

התוכנית העסקית מיועדת לגייס אשראי? חשוב לציין בצורה ברורה, מה סכום ההלוואה המבוקשת? מה מטרת ההלוואה? האם יש לך הון עצמי ובטחונות שגופי המימון צריכים לקחת בחשבון?

תקציר המוצר/ השירות והשוק

תארו בקצרה את המוצר או השירות מנקודת המבט של הלקוחות והצרכן, את השוק אליו אתם פונים עם המוצר שלכם, מה המחירים הנהוגים בשוק ואת התוצאות של המתחרים העיקריים שלכם.

היזמים/ הבעלים

בחלק זה תארו בקצרה את היזמים וחברי צוות ההנהלה. ישנם מקרים שבו תתבקשו לצרף גם קורות חיים מלאים בנוסף למה שכתוב בתקציר.

בתיאור חשוב להדגיש את הניסיון והכישורים המתאימים למיזם הספציפי כגון: ניסיון ניהולי או ניסיון מקצועי כשכירים, ידע טכנולוגי שיכול לעזור וכו' .

להרחבה מי היזם המצליח לחץ כאן

יעדים ומטרות

צרפו תרשים ציר זמן או טבלה המתארת מה הושג עד היום, מה צפוי בעתיד ומה בכוונתכם לעשות ומתי אתם צפויים לבצע את המטרות.

את המטרות נהוג לחלק למטרות על ומטרות תומכות (מטרות משנה).

המודל השימושי, הקל והנפוץ ביותר להגדרת מטרות הוא מודל ה- SMART. מטרות מבוססות מודל זה מאפשרים להציג בצורה פשוטה את היעדים והמטרות שלכם.

ראשי התיבות של מודל SMART :
Specific- ספציפי
Measurable- מדיד
Attainable- בר השגה
– Realistic ריאלי
– Time Based תחום זמן

נקודות פיננסיות עיקריות

הכינו סיכום של נקודות עיקריות של התחזית הפיננסית – התחזית צריכה להציג נתונים אמינים.

במידה ואינכם רוצים להיעזר בשירותיו של יועץ כלכלי -אנו ממליצים להיעזר בנתונים ענפיים ממס הכנסה ולצרף תרשים המציג מגמות, מכירות, הוצאות ורווח נקי לאורך השנים ובכך להדגיש את המידע הפיננסי יותר בקלות כמו בדוגמא הבאה:

תיאור העסק

רקע כללי

נוהגים לציין כאן פרטי העסק :

  • שם העסק
  • ח.פ או ת"ז
  • תאריך הקמה
  • כתובת ודרכי התקשרות
  • סיווג העסק.

 

בנוסף, חשוב לציין מהם המוצרים העיקריים ופעילויות נוספות שאתם צפויים לספק לקהל הלקוחות.

תארו באופן חיובי ותמציתי את העסק ואת הפעילות העסקית שלכם התיאור חייב להיות מבוסס על עובדות בלבד.
מי שקורא את תיאור העסק שלכם צריך לדעת מה העסק שלכם עושה, מה הוא מספק, מה הופך אותו לייחודי, אם הוא תחרותי, מצליח ואת התכונות המיוחדות שיהפכו את העסק שלכם לאטרקטיבי בפני קהל הלקוחות שלכם.

בעלות על החברה/ישות משפטית

האם העסק פטור, עוסק מורשה-שותפות או חברה בע"מ, הגדירו לאיזה ענף הוא שייך לתעשייה, שירותים, מסחר, בנייה וכו'… במידה ויש היתרים, תעודות ורישיונות מיוחדים לעסק, זכיינות או הרחבה של עסק קודם – זה המקום לציין זאת.

כ"א/ עובדים

ציינו כאן איך אתם מתכננים לספק שירות ללקוחות?

כיצד הרקע והניסיון שלכם יעזור לכם להפוך את העסק להצלחה?

אלו תחומי ניהול עוברים לאחרים אם בכלל?

מי האנשים שינהלו, מה הסמכות והרקע שנדרש מהם בכדי לעבוד אתכם בעסק?

אלו כישורים ותחומי מומחיות חסרים לכם שאתם צריכים להשיג ממקורות חיצוניים?

אם העסק הינו זיכיון או עסק בשלבי רכישה- מה הכלים והסיוע שאתם מקבלים?

הערות חשובות:
מומלץ לצרף קורות חיים של בעלי התפקידים.
לחברות עם מספר גדול של עובדים צרפו תרשים כמו הדוגמא הבאה:

מיקום

עבור עסקים מסוימים למיקום יש חשיבות עליונה, וישנם מקרים שלמיקום אין חשיבות כלל.
אם העסק שלך אינו מחייב שיקולי מיקום ספציפיים, זה יכול להיות יתרון, ובהחלט כדאי לציין זאת כאן.

כאשר מתארים את המיקום יש לציין בנקודות מרכזיות את המבנה, תיאור פיזי, תכולה, כמות אנשים שנכנסים או כל פרט שעל המיקום העסקי שיכול להשפיע על קבלת ההחלטה שלכם.

במידה וחלק ממטרת התוכנית העסקית היא המעבר למיקום חדש חשוב לציין איזה סוג שטח אתם מחפשים/מצאתם, סביבה, השלכות המיקום על הפעילות השיווקית, נגישות, תקנות מקומיות על השילוט שיכולות להשפיע על העסק וכו'

עיצוב פנים

עבור חלק מהעסקים, עיצוב הפנים חשוב לא פחות מהמיקום. במידה והדבר נכון עבור העסק שאתה מקימים- תארו כאן מי האנשים שאחראים על העיצוב, מה העלויות, האם יש דברים מיוחדים בעיצוב הפנים של העסק שלכם שחייבים ?

שעות פעילות

תארו מה שעות הפעילות הצפויות, האם העסק פתוח בשבת וזה יתרון בולט או אולי העסק מספק שירותים 24/7 ?

מוצר/ שירות

תארו את המוצרים והשירותים כמענה לצורכי הלקוחות שלכם, מדוע יש ביקוש עבורם?

חשוב להתייחס לשוק היעד וליתרון התחרותי.מה מבדיל את השירותים והמוצרים שלכם מפתרונות אחרים שקיימים בשוק?
יש לתת דגש על נקודת המבט של הלקוחות על המוצר או השירות- איך הם צפויים לקבל אותו?

מדובר על קו מוצרים ושירותים גדול? תכינו טבלה ובו תתארו את שם המוצר, עלויות, מה השירות או המוצר כולל, בכמה את צפויים למכור ומדוע?

ספקים

הכינו טבלה מסכמת של הספקים שאתם עומדים לעבוד איתם. בטבלה ציינו את שמות הספקים ופרטי ההתקשרות, מה המוצר שהם מספקים לכם? מה העליות?

אם יש הטבות מספקים זה המקום לציין מידע זה

ייצור

העסק צפוי לייצר מוצרים? תארו את תהליך הייצור אך בלי לחשוף את הפטנט שלכם.

חשוב לתאר באופן כללי מה המכונות הנדרשות לתהליך הייצור, מה קיים בשוק ומה אתם מפתחים באופן עצמאי וכו' .

שיווק

תארו את כל המידע על הלקוחות שלכם- מי הם, מה רוצים ולמה הם מצפים ממכם? לאחר שיש לכם תשובות על שאלות אלו, תארו את האופן שבו אתם רוצים לשווק את העסק שלכם. לנושא השיווק יש מרכיב חשוב להצלחת העסק ולכן חיוני לדעת מידע רב אודות קהלי המטרה

ניתוח שוק

בחנו את השוק אליו אתם מנסים להגיע. מה גודלו? האם קיימת עונתיות לצריכת השירותים או המוצרים שלכם? מה פלח הלקוחות הפוטנציאליים ? מהי הדמוגרפיה והיכן בסיס הלקוחות? איך מגיעים אליהם? לכמה אחוזים מנתח השוק אתם רוצים להגיע וכיצד? 

פילוח שוק

לאחר שהצלחתם לאתר את שוק היעד אתם צריכים לבצע פילוח שוק ממוקד לקהל היעד שאתם מעוניינים לספק לו את השירות.

איך תדעו שעשיתם פילוח נכון? תענו על השאלות הבאות:
האם קיימים סוגי עסקים נוספים שמציעים את המוצרים עם הבדל באיכות, במחיר או בטווח המוצרים?
האם פילוח שוק זה כפוף לאזור גיאוגרפי, קווי מוצרים, תמחור?
לאיזה פלח שוק ישתייך העסק הראשי שלך?
איזה אחוז מהשוק הכולל מהווה פלח זה?
לאיזה אחוז מפלח זה העסק שלך יגיע?

נהוג לבצע את תהליך פילוח השוק לפי החלוקה הבאה:
פילוח גיאוגרפי – פילוח על סמך המקום שבו נמצאים הלקוחות שלכם. סוג זה הוא בעל חשיבות עבור עסקיים מקומיים
פילוח דמוגרפי – על בסיס של מין, גיל, מצב סוציו-אקונומי, מצב משפחתי וכו'.
פילוח תחומי עניין- על בסיס ערכים, דעות ותחומי עניין משותפים לקהל היעד

הערה: מומלץ לכלול תרשים, כגון התרשים הבא, שיבליט את הנקודות המרכזיות לגבי פוטנציאל השוק .

מתחרים

בסעיף זה אתם צריכים לכתוב מי מהמתחרים קרוב אלייך? מי המתחרה המוביל ולאיזה פלח שוק הם מגיעים.

מומלץ להשתמש במודל SWOT שמבליט את הנקודות החזקות והנקודות החלשות של המחרים ביחס לנתוני העסק שלכם.

מודל SWOT הינו מודל פשוט שעוזר להתייחס לסביבה הפנימית בארגון- חולשות וחזקות, לסביבה החיצונית -איומים וסיכונים, בחינת האתגרים הקיימים במצב הנוכחי -חולשות ואיומים, ומיקוד בהזדמנויות – חזקות והזדמנויות.

ניתוח חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים

חוזקות

החברה שלי

מתחרה 1

מתחרה 2

מתחרה 3

מה היתרון של החברה על פני המתחרים?

 

 

 

 

ממה הלקוחות מרוצים?

 

 

 

 

מה ייחודי במצורים של החברה?

 

 

 

 

מה המשאבים הכי חשובים בחברה?

 

 

 

 

חולשות

החברה שלי

מתחרה 1

מתחרה 2

מתחרה 3

מאילו תחומים החברה נמנעת?

 

 

 

 

מה המשאבים החסרים לחברה?

 

 

 

 

מה הבעיות במוצרים של החברה?

 

 

 

 

מה התחום הכי הפסדי בחברה?

 

 

 

 

איזה תחום דורש שיפור?

 

 

 

 

הזדמנויות

החברה שלי

מתחרה 1

מתחרה 2

מתחרה 3

איזה שינויים מתרחשים בשוק שמהווים הזדמנות לחברה?

 

 

 

 

תחומי נישה שהמתחרים מחמיצים? או מוצרים משלימים שהלקוחות מחפשים?

 

 

 

 

טכנולוגיות חדשות?

 

 

 

 

צרכים חדשים של הלקוחות?

 

 

 

 

איומים

החברה שלי

מתחרה 1

מתחרה 2

מתחרה 3

מכשולים שיש להתגבר עליהם?

 

 

 

 

מתחרים אגרסיביים?

 

 

 

 

מתחרים מצליחים?

 

 

 

 

תנאים כלכלים שליליים?

 

 

 

 

רגולציה ממשלתית?

 

 

 

 

שינויים באקלים העסקי?

 

 

 

 

נקודות תורפה?

 

 

 

 

תמחור

תמחור מוצר הינו משימה לא פשוטה ואנחנו ממליצים לעשות את זה עם יועץ עסקי מומלץ בלבד.

בכדי לקבל את המספר "האמתי" חייבים להתייחס להמון מרכיבים ובהתאמה אישית לבית העסק, כמובן שהבסיס הוא כיסויי ההוצאות כמו עליות חומרי הגלם, אך במידה וזה מוצר שאתם פיתחתם צריך "לייצר" מדיניות תמחור ולדעת איזה מבין האסטרטגיות תמחור נכונה עבורכם.

האם אתם רוצים לתת מחירים מתחת למתחרים?
האם המחירים קבועים ומתבססים על תהליך הייצור?
האם המחיר קרוב לממוצע בענף?
איך עוקבים אחרי שינויים?
האם המחיר נגזר מכמויות ?

פרסום וקידום מכירות

תמחור מוצר הינו משימה לא פשוטה ואנחנו ממליצים לעשות את זה עם

תארו כיצד אתם מתכננים לפרסם את העסק שלכם?

מה הכלים שנותנים לכם את הסיכויים הגדולים להשיג את הלקוחות שלכם?

האם כדאי לפרסם באתר או רשתות חברתיות, כלי התקשורת הגדולים כמו עיתונים, פרסומות בטלוויזיה או רדיו, שיתוף פעולה עם חברות אחרות או לעבוד עם נציג מכירות ואולי הכי טוב לעבוד עם שיווק מפה לאוזן ?

אחרי שציינתם איך אתם מפרסמים חשוב להתייחס גם לתקציב המיועד לפרסום?

מי מנהל את הקמפיין וכיצד מודדים את ההצלחה?

איך אתם מבצעים את מחקר השוק והפרסונות?

אסטרטגיה ויישום

זהו החלק האחרון בחלק המילולי לפני שמכינים את טבלת סיכום העליות בתוכנית העסקית.

קבעו מה סדרי העדיפויות עבור השלבים שאתם צריכים לבצע בכדי להתחיל את הפעילות העסקית. לאחר שבשלבים קודמים הגדרתם את היעדים והמטרות- זה המקום לתאר איך בכוונתכם להשיג אותם.

בניית האסטרטגיה היא חלק מהתכנון ואחד החלקים החיוניים והמהותיים ביותר שאנשים נוטים להתעלם מהם.

מיקוד נכון יכול להבטיח לכם שליטה ולמקד אתכם בכיוון שאליו אתם שואפים להגיע.

 

עלויות הקמה

סכמו את העלויות הנוגעים להקמה או לרכישה של העסק כמו בטבלה הבאה:

רישיונות עסק

 

הוצאות התאגדות

 

דמי שכירות

 

התאמות מבנה

 

ציוד/מכונות נדרשים:

 

ביטוח

 

מיתוג

 

ציוד משרד

 

פרסום לפני הפתיחה

 

מלאי פתיחה

 

הוצאות עו"ד

 

הנהלת חשבונות ורואה חשבון

 

אחר:

 

פריט 1

 

פריט 2

 

סה"כ הוצאות הקמה

 

תחזית פיננסית שנתית

בבואכם להקים מיזם חדש, עליכם למצוא את הדרך להעביר בכתב את הרעיונות והשאיפות הפיננסיות בדרך קלה, ברורה ופשוטה בכדי שתוכלו להציגה בפני משקיעים ובנקאים. את התחזית חייבים לייצר באופן אמין ומשכנע ויש להימנע מטעויות.

דוח תזרים המזומנים לשנה הראשונה נועד לשקף את תנועת המזומנים של העסק בשנת הפעילות הראשונה. מזומנים בעסק הם משאב עיקרי שעוזר בניהול תקין של העסק שלכם. בלי מזומנים, אין יכולת לשלם לספקים, רכישת סחורה, תשלום לעובדים וחמור יותר שאין מזומנים אתם עלולים להגיע לביטולי עסקאות, החזרות שיקים.

עבודה עם תזרים מזומנים בשגרה מעניקה לכם כבעלי עסקים את היכולת לקבל החלטות נכונות בזמן אמת כגון: כמה מלאי לקנות? האם להשקיע בציוד או כל השקעה אחרת? האם יש לנו יכולת לשלם לספקים או שאנחנו צריכים לבקש מהם אשראי? מנגד, תזרים חיובי יכול לתת ללקוחות שלכם תנאי אשראי נמוכים ולעזור לכם במכירות מולם, לבצע השקעות בתקופה של תזרים חיובי, לקצר ימי אשראי, לקבל הטבות על רכישת מזומן ועוד. לעסקים פעילים, אנו ממליצים לעשות ימים קבועים להורדות הקבועות כמו כרטיסי אשראי, תשלומי שכירות וכו' בכדי להקל עלייכם את המעקב.

איך בונים את דוח התזרים לעסקים בהקמה?

תחילה, מלאו את הנתונים עבור שלב ההקמה, מלאו את כל סוגי ההוצאות הקיימים: הוצאות קבועות והוצאות משתנות, אשראי, השקעות הון עצמי וכו' , לאחר מכן, מלאו התחזיות החודשיות בטבלה שלהלן עד שיתרות הסגירה יהיו חיוביות באופן עקבי. מצאתם את היתרה השלילית הגדולה ביותר – מדובר בסכום הדרוש להון ההתחלתי כדי שהעסק ישרוד עד לנקודת האיזון, שבה כל ההוצאות יכוסו על-ידי הכנסות.

המשיכו בכך שתוסיפו את הסכום להון ההתחלתי הדרוש לטבלת תזרים המזומנים.

מה חשוב לעשות שאתם מכינים תוכנית פיננסית לעסקים בהקמה?

תוכנית קריאה ועם מסר ברור לגבי העתיד כאשר אתם מכינים את התחזית הפיננסית חשוב לרשום סכומים מציאותיים. כדי למלא את מרבית הסעיפים בתחזית השנתית אתם צריכים לחשוב על ההוצאות וההכנסות מלמטה למעלה. שורת ההכנסות וההוצאות צריכה להיות מפורטת לפי סעיפים. כך תמלאו הערכה חודשית של הסכומים שבסופו יתקבל סכום אחד שנתי.
לדוגמא, אם בשלב ההקמה אתם נדרשים לבצע קניות בהיקף משמעותי, נניח כ 150 אלף ₪, ואתם מעריכים שבשלושה החודשים הראשונים לא תזדקקו בקניות נוספות. בתום שלשה חודשים אתם מעריכים שבכל חודש אתם תצטרכו לבצע קנייה בהיקף של 30% מהמכירות. בסעיף הקניות בשלב ההקמה תזינו 150 אלף ₪. לאחר מכן, 3 חודשים סכום הקנייה יעמוד על 0 ובהמשך 30% מסכום המכירות.

התחזית צריכה להיות הגיונית ושואפת למציאות.

לא לשכוח הוצאות כמו הנהלת חשבונות, רואה חשבון או הוצאות אחרות "שנשכחות" בגלל ההתמקדות בהוצאות "הגדולות" כמו: קניות, ציוד, רכבים. ככל שתשתדלו להתייחס לכל המרכיבים אתם תראו פערים אמתיים בין המחשבה הראשונית למספרים האמתיים. דבר נוסף שחשוב לשים אליו, כאשר אתם משקפים גידול/ קיטון בהכנסות חשוב לעשות את ההתאמה גם להוצאות. למשל, אם אתם חושבים שיהיה גידול במכירות בגלל גיוס איש מכירות- צריך להגדיל בהתאם גם את עלות העובדים.

טעות נוספת שיזמים עושים בתחילת דרכם- היא יצירת תחזית מופרכת. הקושי לבנות תחזיות לטווח ארוך מקשה על יזמים לתת הערכות ראליות, ולפעמים אנחנו רואים תחזיות שלצערנו לא יעמדו במבחן הזמן ונראות תלושות מהמציאות לעניין המכירות וההכנסות. אם אתם פותחים חנות בגדי תינוקות בעיר בבאר שבע ואתם מאמינים שאתם תשלטו על 50% מהשוק בעיר- אתם חייבים להצדיק את ההערכות שלכם ולשאול את עצמכם האם זה בכלל אפשרי? האם אפשרי בתחום שבה אתם עומדים לפעול להתחיל למכור מהיום הראשון או שיש תקופת הרצה/ כניסה לשוק?

חשוב לדעת, מחסור במזומנים יכול להיות גם לעסק רווחי – עסק יכול להציג רווחים כאשר קיים קושי תזרימי והעסק נמצא במצוקה קשה.

תזרים מזומנים לשנה ראשונה מתהליך ביצוע ההשקעה (ש"ח)

 

 

הקמה

ריצה

עבודה

 

 

         

 

 

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

סה"כ שנתי

מזומנים בתחילת החודש

 

0

100

60

10

25

46

74

123

186

249

319

389

1,089

 

תקבולים מלקוחות (כולל מע"מ)

 

0

0

0

15

30

40

70

90

90

100

100

1,000

10

1,545

תשלומים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

קניות

150

0

0

0

9

12

21

27

27

30

30

300

3

609

2

שכר עובדים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

3

שכר בעלים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

שיווק ופרסום

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

5

שכ"ד

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

שכ"ד – פקדון

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

6

ארנונה ומים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

7

תקשורת

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

8

הנה"ח וראית חשבון

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

9

חשמל

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

10

בלתי מתוכנן

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

11

מע"מ תשלומים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

סה"כ תשלומים

 

150

0

0

0

9

12

21

27

27

30

30

300

3

609

תזרים תפעולי נקי

 

-150

0

0

15

21

28

49

63

63

70

70

700

7

936

השקעות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

מלאי+ציוד ושיפוץ

50

50

50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

150

2

החזרי מע"מ על הציוד

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

סה"כ השקעות

 

50

50

50

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

150

מימון

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

השקעת בעלים

150

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

150

2

קבלת הלוואות

150

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

160

סה"כ מימון

 

300

10

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

310

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שינוי במזומנים

 

100

-40

-50

15

21

28

49

63

63

70

70

700

7

1,096

מזומנים לסוף חודש

 

100

60

10

25

46

74

123

186

249

319

389

1,089

1,096

 

רוצים להתחיל לעבוד!!!

אנו מבינים, כי אתם עסוקים כ”כ בטרדות היומיום ואף פעם לא מוצאים את הזמן הנכון לטפל בתחומים הפיננסים. אנו מבינים, כי הבירוקרטיה מתישה אתכם, כך שכלל לא בא לכם להציץ במסמכים שנשלחים מהמוסדות השונים. אנו מבינים את התסכול הבלתי נגמר, מהתעסקות בכ”כ הרבה נתונים ומסמכים וחוקים וטלפונים. אנו מבינים, כי אתם רק רוצים שקט ושלווה כשהזכויות שלכם נשמרות .